آپشن و لوازم جانبی خودرو

آپشن و لوازم جانبی خودرو

آپشن و لوازم جانبی خودرو

آپشن و لوازم جانبی خودرو

بررسی وکیوم درب خودرو | DOOR CAR

برای «درب خودرو» ها سیستمی وجود دارد به نام وکیوم درب! شاید خیلی ها این سوال برایشان مطرح شود که اصلا وکیوم درب چیست و به چه کاری می آید و یا اینکه اصلا این سیستم بر روی چه «درب خودرو»هایی نصب شده و یا قابل نصب است؟ در این مقاله کمی درخصوص این سیستم مخصوص «درب خودرو» برایتان مطلب گرداوری کرده ایم.

در ابتدا باید بگوییم که نام دیگر وکیوم درب مکش درب است . با دانستن نام آن کمی راحتتر می توانیم کارکرد این سیستم را درک نماییم .

وکیوم درب (مکش درب) عموماً روی خودروهای لوکس عرضه می شود. این سیستم با کمک یک موتور الکتریکی باعث می شود «درب های خودرو» به نرمی و بدون نیاز به وارد کردن نیرو بسته شود.

نخست این آپشن توسط کمپانی خودرو سازی مرسدس بنز روی کلاس S عرضه شد. خودروهای لوکس مانند مرسدس بنز، بی ام و، پورشه و لکسوس این آپشن را به عنوان یک آپشن لوکس ارائه میدهند.

درب قیچی‌وار یا درب بال‌سوسکی یا درب لامبو یکی از انواع درب خودرو است.

گونه رایج درب در خودروهای تقویت شده. درب لامبو حرکتی حول محور دوران چرخ‌های خودرو دارد البته با زوایه‌ای محدود (بین ۹۰ تا ۱۳۰ درجه متغیر است). مارچلو گاندینی طراح این درب شناخته شده‌است. او ایدهٔ خود را روی آلفا رومئو کارابو پیاده کرد و سپس سراغ اتومبیل‌های لامبورگینی رفت. تا به امروز طرح گاندینی روی انواع مختلف لامبورگینی دیده می‌شود از جمله مورسیا لاگو. به همین علت این درها با نام لامبو (کوتاه شدهٔ لامبورگینی) هم شناخته می‌شوند. درب VLS هم جز گروه درهای قیچی‌مانند به‌شمار می‌آید. این نوع درب علاوه بر حرکت به سمت بالا، به سوی خارج نیز متمایل می‌شود.

مزایا :

خطر برخورد با درب هنگام باز شدنش، برای دوچرخه سواران و موتورسواران کمتر است.

امکان استفاده از خودرو (مثلا حرکت خودرو) را با درب‌های باز به ما می‌دهد، در حالیکه استفاده از خودرو با درب‌های معمولی بازشده، دشوار و یا غیرممکن است.

مفصل (لولا) این نوع درب‌ها در محلی مشابهِ مفصلِ درب‌های معمولی قرار گرفته است، بنابراین مدل (ورژن) قابل تبدیل خودرو، می‌تواند از هر کدام از این دو نوع درب بهره ببرد.

این نوع درب در هنگام بازشدنش، از عرض خودرو تجاوز نمی‌کند، بنابراین برای پارک کردن خودرو در مکان‌های تنگ مفید می‌باشد. درب بال پرنده‌ای ای نیز همین قابلیت را دارد با این تفاوت که هنگام باز شدن، کمی از محدوده عرض خودرو بیرون می‌زند

معایب :

دسترسی (و خروج) به این درب، بسیار مشکل تر از دسترسی به درب بال پرنده ایست، و در مواقعی نیز مشکل تر از دسترسی به درب‌های معمولیست.

هزینه ساخت لولا (مفصل) این نوع درب، می‌تواند از هزینه ساخت لولای درب معمولی بیشتر باشد.

اگر ارتفاع سقف پارکینگ به اندازه کافی نباشد، درب قیچی وار ممکن است هنگام باز شدن، با سقف برخورد کند.

هنگام واژگون شدن خودرو، خروج اضطراری از این نوع درب، اگر غیرممکن نباشد، ممکن است سخت‌تر از درب‌های معمولی باشد.

به منظور جلوگیری از نفوذ آب و گرد و غبار و کاهش صدا این عایق ها در خودرو های 405 ، 206 ، سمند و پراید مورد استفاده قرار می گیرد . جنس عایق های 405 ، روآ و RD از ترکیب فوم OPE و BOPP به رنگ سفید می باشد و کل سطح آنها با چسب PAS پوشیده شده است .

جنس عایق 206 و سمند از فوم XPE فرم دهی شده و به رنگ شیری می باشد که اطراف آن بطور کامل با چسب های عایق بصورت کاملا رباتیک پوشیده شده است .

این عایق ها قبل از نصب رودری ها بر روی خودرو نصب می گردد . مشاهده شده در هنگام نصب دزدگیر یا تعمیر سیستم های شیشه بالابر و قفل خودرو ، این عایق ها آسیب می بینند که درچنین مواقعی می بایست عایق آسیب دیده تعویض گردد. هم اکنون شرکت فرافوم عمده تامین این قطعات را برای شرکت ایران خودرو بر عهده دارد .

منبع

آپشن جدید خودرو لوکس

از آپشن جدید خودرو لوکس چقدر مطلع هستید ؟ آیا آپشن جدید خودرو لوکس قابل نصب بر روی خودرو معمولی هم هست ؟ مزایای داشتن آپشن جدید خودرو لوکس چیست ؟ با مقالات آموزشی خودرو سایت ردیاب دلتا همراه باشید .

آپشن جدید خودرو لوکس می‌توانند در حیطه رفاه سرنشینان، ایمنی، راحتی راننده، جذابیت‌های بصری خودرو و… باشند . اصولا سال به سال پیشرفت کرده و خودروسازان همواره موارد جدیدتر و کاربردی‌تری را برای محصولاتشان معرفی می‌کنند . اما موضوع اینجاست که اساسا و اصولا بالاترین فناوری امکانات و به اصطلاح مرسوم‌تر آپشن جدید خودرو لوکس ، اصولا روی خودروهای لوکس، گرانقیمت و به طور کلی محصولات پرچم‌دار هر برند خودروسازی قرار می‌گیرند . پس از گذشت مدتی با جایگزین شدن یک امکان بهتر، همان امکان قدیمی روی خودروهای رده پایین‌تر نیز عرضه می‌شود. تا جایی که این روزها بسیاری از امکاناتی مانند کولر خودرو که روزگاری فقط روی خودروهای گرانقیمت و لوکس عرضه می‌شد، حالا از ملزومات هر خودرویی (حتی ارزان‌ترین خودروهای دنیا) به شمار می‌روند.

بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو بر این عقیده هستند که نسل آینده خودروها به کلی خودکار بوده و نیازی به درگیرشدن راننده در فرآیند کنترل خودرو وجود ندارد. اتوپارک نیز ازجمله نخستین تجلی‌های این ایده است که این روزها روی بسیاری از خودروهای مدرن و پیشرفته قرار می‌گیرد. با بهره‌گیری از این قابلیت، شما خودرو را بدون دخالت چندان زیاد به بهترین شکل پارک خواهید کرد . البته این قابلیت در سطوح مختلفی عمل می‌کند. در پایه‌ای‌ترین حالت ـ که تقریبا منسوخ شده به‌شمار می‌رود ـ پس از فعال کردن اتوپارک و رانندگی آرام در حاشیه خیابان، خودرو بهترین جای پارک را اسکن می‌کند و به شما هشدار می‌دهد. سپس با بهره‌گیری از فرمان صوتی و نمایشی، زمان‌بندی گاز و ترمز و زاویه فرمان را به راننده ارائه می‌کند .

اما در نمونه‌های پیشرفته‌تر که این روزها روی خودروهایی مثل رنو کولئوس، هیوندای سانتافه، رنو تالیسمان و… قرار می‌گیرد، با فعال کردن اتوپارک، راننده نقشی در حرکت خودرو ندارد . و فقط ترمز خودرو آن هم برای موارد ضروری عمل ‌می‌کند. در این حالت خودرو به صورت کاملا خودکار جای پارک را پیدا کرده، ترمز گرفته و پس از هشدار به شما برای تعویض دنده از D به R (قرار دادن گیربکس در وضعیت دنده عقب)، فرآیند پارک‌کردن شروع شده و شما تنها وظیفه تعویض دنده را به عهده دارید.

البته در برخی موارد تعویض دنده نیز به صورت خودکار صورت می‌پذیرد و راننده هیچ دخالتی در فرآیند پارک خودرو ندارد. همچنین در بعضی موارد وظیفه ترمز‌گیری نیز به عهده راننده است تا سرعت پارک کردن را خود شخص راننده تنظیم کند.

این آپشن را با عنوان اچ‌یودی (HUD یا head-up display) نیز می‌شناسیم که اصولا روی خودروهای لوکس و بخصوص محصولات ب‌ام‌و و مرسدس‌بنز قرار می‌گیرد. نمایشگر سربالا که برای نخستین بار در جت‌های جنگنده استفاده می‌شد، امکانی فوق‌العاده کاربردی است که تمرکز شما را هنگام رانندگی حفظ می‌کند. اچ‌یودی در پایه‌ترین حالت سرعت شما را به صورت عدد روی شیشه جلو بازتاب می‌دهد و در نمونه‌های پیشرفته دور موتور، نقشه، علائم جاده‌ای و… را نیز روی آن خواهید داشت.

این قابلیت روی بیشتر محصولات ب‌ام‌و، محصولات برند دی‌اس فرانسه، برخی خودروهای کره‌ای، رنو تالیسمان و… قرار می‌گیرد . در دو نوع بازتابی روی شیشه و یک نسخه که به صورت شیشه‌ای مجزا بالای قاب آمپرها روی خودروها عرضه می‌شود و هم در صبح و هم در شب دید کافی و مناسب دارد. البته برخی اپلیکیشن‌های موبایلی نیز به شما امکان می‌دهد سرعت خودرو (اندازه‌گیری شده از جی‌پی‌اس) را روی صفحه داشته باشید و با قرار دادن گوشی روی داشبورد، سرعت روی شیشه بازتاب شود.

استفاده از سوئیچ و کلیدهای سنتی رفته رفته در حال منسوخ شدن است و فناوری‌های جدیدتری جای آن را می‌گیرند. طبیعتا چرخاندان سوئیچ در داخل توپی استارت، فرآیندی از مد افتاده است که این روزها روی کمتر خودرویی دیده می‌شود. البته باید گفت هنوز هم بسیاری از خودروهای اقتصادی در نسخه پایه با همان سوئیچ‌های سنتی وارد بازار می‌شوند . اما سوئیچ هوشمند یا سیستم کیلس، قابلیتی کاربردی است که روی بسیاری از خودروهای مجهز به چشم می‌خورد.

این خودروها مجهز به یک ریموت هوشمند بوده که با سیستم ایمنی مرکزی داخل خودرو هماهنگ می‌شود. به محض نزدیک شدن شما به خودرو (اصولا فاصله نیم تا یک متر)، خودرو متوجه نزدیک بودن سوئیچ شده و در را به صورت اتوماتیک (یا با استفاده از دکمه‌های ریزی که روی دستگیره در تعبیه می‌شود) باز می‌کند. همچنین برای استارت نیز نیازی به بیرون آوردن سوئیچ ندارید . در حالی که سوئیچ داخل جیب شما قرار دارد، با قرار دادن پا روی پدال ترمز و فشردن دکمه استارت، می‌توانید خودرو را روشن کنید.

البته در برخی موارد با رسیدن سوئیچ به محدوده پنج تا ده متری خودرو، چراغ‌ها روشن شده و آینه‌ها باز می‌شوند که به این حالت سیستم استقبال گفته می‌شود. در آینده‌ای نزدیک شاهد حذف سوئیچ و جایگزینی آن با تلفن همراه خواهیم بود. ( آپشن جدید خودرو لوکس )

این آپشن یکی دیگر از امکانات کمک‌راننده است که بیشتر از هر جایی در ترافیک‌های سنگین شهرهای بزرگ به کمک شما می‌آید. اتوهُلد (Auto hold) قابلیت مکمل سیستم ترمز محسوب می‌شود که با فعال‌سازی آن دیگر نیاز به بازی با گاز و ترمز (در خودروهای گیربکس اتوماتیک) نخواهید داشت. در واقع وقتی در ترافیک گیر کرده‌اید، نیاز به گرفتن ترمز یا حتی قرار دادن دنده در وضعیت N نیست و دنده در حالت D باقی ‌می‌ماند. لذا فقط برای جلوتر رفتن باید پدال گاز را فشار دهید و پس از آزاد کردن آن، خودرو مجدد توقف کامل می‌کند. این سیستم برای ترافیک‌های طولانی مدت یا حتی منتظر ماندن پشت چراغ قرمز بسیار کاربردی است . همچنین موجب رهایی از خستگی ناشی از بازی با گاز و ترمز می‌شود.

تاکنون فناوری‌های زیادی برای دید بهتر راننده از آنچه در پشت خودرو می‌گذرد روی ادوات داخلی پیاده شده است . ساده‌ترین آنها قابلیت تنظیم برقی آینه‌های جانبی است . اما ممکن است بارها برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در مسیرهای شبانه، خودروی پشت‌سر با شدت نور زیاد و بازتاب آن از روی آینه میانی، چشم شما را خسته یا آزرده کند . اما در خودروهایی که از فناوری الکتروکرومیک آینه جانبی بهره می‌برند اوضاع بسیار بهتر است.

در این نوع آینه‌ها نور تابیده شده را سنسوری در زیر آینه دریافت می‌کند تا شدت نور مشخص شود. در ساخت آینه نیز از ماده‌ای حساس به ولتاژ استفاده می‌شود . به این ترتیب با توجه به نوری که سنسور جذب می‌کند، ولتاژ انتقالی به ماده مذکور تغییر پیدا می‌کند و بازتاب نور از آینه به چشم راننده بشدت کاهش می‌یابد . به طوری که اگر یک پروژکتور قدرتمند پشت‌سر خودرو روشن شود، نور آن در آینه چشم شما را اذیت نخواهد کرد.

امروزه در بسیاری از خودروهای مدرن از امکاناتی مثل تنظیم برقی صندلی‌ها، غربیلک و… برای راحتی بیشتر سرنشینان استفاده می‌شود . این قابلیت‌ها که هر یک اهرم‌های تنظیم جداگانه‌ای دارند و اصولا برای هر کدام از آنها درجه آزادی و محورهای فعال جداگانه‌ای تعریف شده است . به هماهنگ شدن بهتر خودرو و ادوات کنترلی آن با بدن انسان و در نتیجه راحتی و تسلط بیشتر راننده و سرنشینان منجر می‌شود . اگر ازجمله افرادی هستید که خودروی شما را چند نفر با فیزیک بدنی متفاوت استفاده می‌کنند و برای هر بار استفاده مجبور به تنظیم مجدد صندلی، آینه‌ها، فرمان و… هستید، قابلیت سامانه حافظه یکپارچه، امکانی بسیار کاربردی برای شما خواهد بود. در واقع با وجود این امکان، تمام تنظیمات صندلی، آینه‌های جانبی، غربیلک و… در یک کد حافظه ذخیره میشود .

با هر بار قرار گرفتن در خودرو بدون نیاز به تنظیم طولانی‌مدت تک‌تک این ادوات تنها با فشردن دکمه حافظه مورد نظر، تمام تنظیمات به حالت استاندارد که شما پیشتر تنظیم کرده‌اید، بازمی‌گردد. ضمنا در خودروهایی که از این امکان برخوردارند، پس از هر بار خاموش کردن خودرو برای سهولت پیاده‌شدن راننده، فرمان بالا رفته و صندلی به عقب می‌رود . پس از استارت مجدد، تنظیمات به آخرین وضع پیش از خاموش شدن باز می‌گردد.

هرچند فناوری شارژ بدون‌سیم (wireless charging) بتازگی در برخی تلفن‌های همراه پرچم‌دار و پیشرفته عرضه می‌شود، این امکان بزودی روی تمام خودروها پیاده‌سازی می‌شود تا کاربران راحت‌تر از گذشته تلفن همراه خود را شارژ کنند . اما هرچند این موضوع در حال حاضر تنها با پایه‌های شارژ بی‌سیم قابل اجراست و گوشی با قرار گرفتن روی پایه، شارژ می‌شود . برخی خودروسازان خیلی سریع و پیش از این که این فناوری آن طور که باید فراگیر شود، امکان شارژ بدون سیم را روی محصولات خود قرار داده‌اند.

در حال حاضر تویوتا کمری ایکس‌ال‌ای (XLE) هیبرید فول، تویوتا پریوس، برخی محصولات ب‌ام‌و، لکسوس ان‌ایکس (NX) و… از این قابلیت بهره می‌برند . فضای شارژ آنها در داخل کنسول زیر آرنج یا جلوی دسته دنده تعبیه شده است.

دوربین دنده عقب و سنسورهای پارک دو مورد از امکانات بسیار کاربردی برای رانندگان هستند . این حالت خطر زیر گرفتن کودکان هنگام پارک یا برخورد با جدول و دیگر خودروها را تقریبا به صفر نزدیک می‌کند . این دو امکان این روزها روی بسیاری از خودروهای مدرن به چشم می‌خورد . دوربین ۳۶۰ درجه که تنها روی برخی خودروهای بازار کشور مثل تویوتا پرادو (فول آپشن)، رنو تالیسمان، هیوندای سانتافه (فول آپشن) و… دیده می‌شود . یک امکان تکمیلی برای رانندگان است که کار پارک را تا حد زیادی آسان‌تر از گذشته می‌کند.

در خودروهای مجهز به این قابلیت، با بهره‌گیری از چند دوربین دید وسیع در جای جای بدنه خودرو، نمای کاملی از اطراف خودرو در داخل نمایشگر تشکیل می‌شود . که شما قادر به دیدن خودرو و اطرافش از زاویه‌ای شبیه بالا خواهید بود. این امکان جدا از کاربردی بودن، در حال فراگیر شدن روی خودروهای حد متوسط است. ( آپشن جدید خودرو لوکس )

سنسور نقطه کور (رادار جانبی)

یکی از امکانات داغ این‌روزهای بازار خودروهای وارداتی، سنسور نقطه کور آینه‌های جانبی است . به لطف برخی بازاریان به رادار جانبی نیز مرسوم شده است. این سنسور به شما کمک می‌کند نقاط کور آینه جانبی را نیز زیر نظر داشته باشید . اگر خودرو یا مانعی در نقطه کور آینه‌های جانبی شما وجود داشته باشد، این سنسور از طریق چراغ‌های نصب شده روی آینه‌ها یا بوق مخصوصش، شما را هوشیار می‌کند.

سنسور نقطه کور که مدت زمان چندان زیادی از عرضه‌اش در بازار جهانی نمی‌گذرد، از مهم‌ترین امکاناتی به شمار می‌رود . که این روزها روی بسیاری از خودروهای وارداتی نصب شده و نقش بسیار مهمی در کاهش احتمال تصادف‌های ناشی از تغییر مسیر در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها دارد. ( آپشن جدید خودرو لوکس )

منبع

همه خودروهای پژو تا سال ۲۰۲۵ برقی خواهند شد

همه خودروهای پژو تا سال ۲۰۲۵ برقی خواهند شد

کارلوس تاوارس رئیس هیأت مدیره گروه خودروسازی «پ اس اَ پژو سیتروئن» چهارشنبه اعلام کرد تا سال ۲۰۲۵ صد در صد خودرو‌های این شرکت برقی خواهند شد.

پردیس خودرو- کارلوس تاوارس رئیس هیأت مدیره گروه خودروسازی «پ اس اَ پژو سیتروئن» چهارشنبه اعلام کرد تا سال ۲۰۲۵ صد در صد خودرو‌های این شرکت برقی خواهند شد.

تاوارس که در کنگره جهانی اخبار خودرو در دیترویت سخن می‌گفت، خاطر نشان کرد ۸۰ درصد خودرو‌های پژو تا سال ۲۰۳۰ از ظرفیت‌های رانندگی خودکار برخوردار خواهند بود. این خودروساز فرانسوی از دانش مهندسان سابق اوپل Opel برای طراحی خودرو‌هایی برای بازار آمریکا بهره خواهد برد. گروه «پ اس اَ پژو سیتروئن» سال گذشته شرکت اوپل را از جنرال موتورز خرید.

مسئولان بخش خودرو از واژه «برقی» همزمان برای توصیف خودرو‌های کاملا برقی و خودرو‌های هیبریدی استفاده می‌کنند. پژو بیش از ۲۰ سال پیش از بازار آمریکا خارج شد.

کارلوس تاوارس، از مدیران سابق رنو که سال ۲۰۱۴ در رأس «پ اس اَ پژو سیتروئن» قرار گرفت، برنامه‌ای را اعلام کرد که در آن بازگشت تدریجی این خودوروساز به آمریکا پیش‌بینی شده است. بازگشت این گروه به بازار آمریکا با سرویس حمل و نقل مشترک آغاز خواهد شد.

منبع

لیست خودروهای تویوتا از سایت ثبت سفارش حذف شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، براساس قول شفاهی وزیر صنعت ، معدن و تجارت در جلسه روز گذشته کمیسیون اصل 90 مبنی بر ابلاغ دستورالعمل واردات خودرو تا این ساعت خبری از دستورالعمل نیست. علی رغم عدم ابلاغ دستورالعمل واردات خودرو امروز بعد از گذشت چند ماه لیست تعدادی از خودروهای تویوتا در سایت ثبت سفارش درج است که این موضوع خود ابهامات جدیدی را در گشایش سایت ثیت سفارش آنهم بدون ابلاغ دستور العمل واردات به وجود آورد.

در همین زمینه فرهاد احتشام زاده رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در رابطه با انتشار اسامی خودروهای سواری تویوتا در سایت ثبت سفارش، اظهار داشت:  ثبت سفارش خودرو دارای 4 مرحله است ولی امکان ثبت سفارش نهایی برای واردکنندگان هنوز وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا امروز در سایت ثبت سفارش خودرو فقط اسم تویوتا درج شده است، افزود: حدود  83 خودرو در انتظار باز شدن سایت ثبت سفارش هستند که هنوز امکان ثبت نام نهایی پیدا نکرده‌اند.

رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که پیش از این امکان مشاهده لیست خودروهای سواری مجاز به واردات در سامانه ثبت سفارش نبود اما امروز چه اتفاقی در سایت ثبت سفارش افتاده که اسم این شرکت درج شده است، گفت : شاید در حال اجرای مقدمات کار برای بازگشایی سایت باشند ولی در کل هنوز کسی امکان ثبت نهایی را در سایت ثبت سفارش خودرو ندارد.

احتشام زاده تأکید کرد : تا زمانی که دستور العمل جدید واردات خودرو از سوی دولت ابلاغ نشود سایت ثبت سفارش باز نخواهد شد.

بعد از انتشار لیست تعدادی از خودروهای تویوتا در سامانه ثبت سفارش علی علی‌آبادی فراهانی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت هم با بیان اینکه تا این لحظه مصوبه واردات خودرو به ما ابلاغ نشده است، گفت: مصوبه توسط دولت ابلاغ می‌شود و تا این لحظه هیچ مصوبه‌ای به ما ابلاغ نشده است.

وی با تأکید بر اینکه باز شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو منوط به ابلاغ مصوبه دولت است، گفت: در صورت ابلاغ این مصوبه سایت ثبت سفارش مطابق تک تک مفاد مصوبه دولت و برای همه خودروهای تویوتا، آرین موتور، پرشیا و هیوندا به طور یکسان باز می‌شود و این طور نیست که این سایت برای خودروی خاصی باز شود.

به گزارش تسنیم، با گذشت چند ساعت از انتشار این لیست و اعلام موضع گیری‌ها مبنی بر عدم باز شدن سایت ثبت سفارش، مسئولان سیستم مدیریت ثیت سفارشات واردات در اقدامی قابل تأمل لیست خودروها را از سایت حذف کردند.

منبع

کروز کنترل چیست و نحوه کار با آن چگونه است؟

سیستم کروز کنترل (Cruise Control) یا به عبارتی سیستم تثبیت کننده سرعت خودرو برای سهولت در رانندگی در بزرگراه‌ها و مسیرهای باز بکار می‌رود.

این سیستم، در واقع ابزاری برای ثابت نگه داشتن سرعت خودرو حین رانندگی در سطح جاده‌ها، بزرگراه‌ها، یا اتوبان‌هاست. به‌طور مثال، اگر راننده بخواهد سرعت را روی ۱۲۰ کیلومتربرساعت ثابت نگه دارد، با فعال‌سازی کروز کنترل به‌راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد.

کروز کنترل چیست

اساس این ابزار به‌گونه‌ای است که خودرو به‌صورت اتوماتیک می‌تواند سرعت خودرو را تحت هر شرایطی از رانندگی ثابت نگه دارد. لازم به یادآوری است، زمانی که این ابزار را فعال می‌کنید و سرعت خودرو روی عدد خاصی ثابت شده است، این سرعت، در مسیرهای سربالایی، سراشیبی، یا هنگام وزش باد مخالف، تغییر نخواهد کرد. گفتنی است، کروز کنترل این امکان را نیز در اختیار راننده قرار می‌دهد تا بی آن‌که نیازی به فشردن پدال‌های ترمز و گاز باشد، سرعت خودرو را با هر بار فشردن دکمه کنار فرمان، به میزان یک کیلومتربرساعت، افزایش یا کاهش دهد.

کروز کنترل 206

لازم به ذکر است، کروز کنترل در خودروهای با دنده اتوماتیک، با فشار دادن پدال ترمز و در خودروهای با دنده دستی، با فشار دادن پدال کلاچ، از مدار خارج می‌شود. البته پس از خارج شدن کروز کنترل از مدار، مجدداً با فشار دادن دکمه کروز کنترل می‌توان آن‌را در مدار قرار داد و سرعت تنظیم شده توسط راننده را از حافظه سیستم، بازیابی کرد. این سیستم بسته به شرکت سازنده خودرو، ممکن است امکان تنظیم سرعت خودرو در بازه سرعت‌های زیر 40 تا 50 کیلومتربرساعت را محدود سازد؛ زیرا کروز کنترل اساساً ویژه رانندگی در سطح اتوبان‌ها، بزرگراه‌ها، و جاده‌های کم ترافیک است و استفاده از این ابزار در سطح شهر منطقی نیست. هم‌چنین یادآوری می‌شود که استفاده از چنین ابزاری در آب و هوای برفی و بارانی، جاده‌ها و مسیرهای پرپیچ و خم و نیز برای رانندگانی که همواره مشکل خواب آلودگی در حین رانندگی دارند، توصیه نمی‌شود.

اجزای سیستم کروز کنترل:

سیستم کروز کنترل از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:

واحد کنترل الکترونیکی (ECU):

در واقع قلب سیستم را تشکیل می‌دهد و با پردازش اطلاعات ورودی، سیگنال‌های خروجی مناسب را ایجاد می‌کند.

واحد فرمان (Command Module):

به راننده این امکان را می‌دهد که فرمان‌های لازم جهت تثبیت سرعت، افزایش یا کاهش سرعت و ... را به سیستم وارد کند.

عملگر (Actuator):

به‌عنوان خروجی اصلی، میزان باز و بسته شدن دریچه گاز را کنترل می‌کند.

چگونگی کار با سیستم کروز کنترل:

شاید دکمه‌های Set/Accel ،Resume ،On/Off و Decelerate/Coast را روی ابزار کروز کنترل دیده باشید. محل قرارگیری این دکمه‌ها بسته به کارخانه سازنده خودرو، متفاوت است.

محل قرارگیری کروز کنترل

به‌طور مثال، در برخی خودروهای آمریکایی، دکمه‌های کروز کنترل بر روی فرمان و در برخی دیگر، بر روی دسته راهنما، دسته برف پاک‌کن، و یا به شکل دسته جداگانه‌ای پشت فرمان، زیر دسته راهنما، یا برف پاک‌کن قرار دارند. اکنون باید دید که هر یک از این دکمه‌ها چه عملکردی از خود نشان می‌دهند.

دکمه های کروز کنترل

دکمه On/Off:

از آن‌جاکه سیستم کروز کنترل در اغلب خودروها به‌طور همیشگی فعال نیست، از این دکمه برای فعال‌سازی آن استفاده می‌شود.

دکمه Set/Accel:

پس از فعال‌سازی این ابزار، ابتدا باید با پدال گاز، سرعت خودرو را به میزان موردنظر افزایش دهید و سپس با فشار دادن دکمه Set، این سرعت را برای خودرو ثابت نگه دارید. از دکمه Accel که مخفف Accelerate و به معنای افزایش سرعت خودرو می‌باشد، برای افزایش سرعت خودرو به میزان یک کیلومتربرساعت در هر بار فشار دادن، استفاده می‌شود. پس از افزایش سرعت از این طریق، این سرعت به عنوان سرعت ثابت خودرو در نظر گرفته شده و جایگزین سرعت ثابت قبلی می‌شود.

دکمه Resume:

از این دکمه زمانی استفاده می‌کنیم که کروز کنترل را قبلاً از مدار خارج کرده باشیم و حال می‌خواهیم آن‌را مجدداً فعال کنیم. اگر به خاطر داشته باشید، کروز کنترل در حین فشار دادن پدال‌های ترمز (در خودروهای دنده اتوماتیک) یا کلاچ (در خودروهای دنده دستی) از مدار خارج می‌شود. با استفاده از این دکمه می‌توان سرعت ثابت قبلی را از حافظه فراخوانی و فعال کرد.

دکمه Decelerate/Coast:

این دکمه در واقع نقش معکوس دکمه Accel را ایفا می‌کند. به عبارتی، با فشار دادن این دکمه می‌توان سرعت خودرو را کاهش داد و آن‌را ثابت کرد.

دکمه Cancel:

برخی شرکت‌های خودروسازی به‌منظور خارج کردن موقتی کروز کنترل از مدار، این دکمه را درنظر گرفته‌اند. اما از آن‌جاکه با فشار دادن ترمز نیز می‌توان کروز کنترل را از مدار خارج کرد، در برخی خودروها این دکمه را نمی‌بینید.

مکانیسم فعال‌سازی کروز کنترل:

کروز کنترل در واقع با تنظیم دریچه گاز خودرو، سرعت خودرو را کنترل می‌کند. در خودروهای مجهز به سیستم کروز کنترل، به محض این‌که این سیستم فعال می‌شود، کنترل دریچه گاز از پدال گاز به این ابزار منتقل می‌شود و باز و بسته شدن دریچه گاز، تحت کنترل این ابزار در می‌آید.

مکانیسم فعال‌سازی ابزار کروز کنترل دو نوع است:

فعال‌سازی از طریق مکانیسم وکیوم (Vacuum):

فعال سازی از طریق مکانیسم نوع وکیوم شباهت بسیار زیادی به عملکرد بوستر ترمز دارد و مانند پدال گاز، با سیم به دریچه گاز وصل می‌شود.

فعال‌سازی از طریق مکانیسم الکتریکی (Electrical):

فعال‌سازی از طریق مکانیسم الکتریکی نیز شباهت زیادی به سیستم استپر (Stepper) موتور دارد و دریچه گاز خودرو را به‌طور الکتریکی کنترل می‌کند.

نسل جدید کروز کنترل با نام کروز کنترل هوشمند (Adaptive Cruise Control) قابلیت تشخیص فاصله با خودروی پیش رو را نیز دارد. این سیستم، مشابه کروز کنترل معمولی، سرعت خودرو را بر اساس سرعت مورد نظر راننده که تنظیم شده است، کنترل می‌کند. با این تفاوت که این سیستم از آن‌جاکه مجهز به حسگرهای خاصی می‌باشد، سرعت خودرو را با توجه به فاصله تا خودروی جلویی تنظیم می‌کند. ازاین رو، درصورتی که فاصله خودرو تا خودروی جلویی، به دلیل کاهش سرعت خودروی جلویی، از حد مجاز کمتر شود، سرعت خودرو به‌طور هوشمند از هدایت کروز کنترل خارج می‌شود و کاهش می‌یابد. این سیستم در حال حاضر بر روی برخی خودروهای لوکس و گران‌قیمت نصب شده است.

با توجه به این‌که کروز کنترل هوشمند در حقیقت چیزی فراتر از یک ثابت نگهدارنده سرعت است، با خیال راحت می‌توان سرعت خودرو را در حین رانندگی در بزرگراه‌ها تنظیم کرد و به رانندگی ادامه داد. همان‌طورکه اشاره شد، در این سیستم، از حسگرهای خاصی استفاده شده است که نسبت به هر نوع مانع یا خودرو جلویی حساس هستند و وجود آن‌ها را در مسیر تشخیص می‌دهند. بنابراین همان‌طورکه گفته شد، این سیستم در چنین شرایطی سرعت خودرو را کاهش می‌دهد و با عبور از مانع، مجدداً به سرعتی که راننده از قبل تنظیم کرده بود، باز می‌گردد.

هنگامی که خودرو در شیب شدیدی قرار دارد، تا شما بخواهید شروع به حرکت کنید یعنی ترمز دستی را رها کنید یا پا از روی ترمز بردارید و پا روی گاز خودرو بگذارید و اقدام به گاز دادن کنید، خودرو مقداری به عقب می‌رود یا در خودروهای دنده دستی اگر عکس‌ العمل شما در نیم کلاچ کردن ضعیف باشد، ( که تخصص راننده های قدیمی بوده است ) خودرو مقداری به عقب می‌رود که اگر خودرویی پشت سر شما باشد یا عابری پشت سر شما در حال عبور باشد، با عقب رفتن خودرو، امکان برخود با آن‌ها را دارید که باعث ایجاد خسارت و حادثه می‌شود.

حال این مشکل با اتوهولد کاملا برطرف می‌شود، این سیستم را با یک دکمه که معمولا در کنار جعبه دنده است میتوان کنترل کرد.

سیستم اتو هو لد توسعه یافته ترمز پارک الکترونیکی است. این سیستم که از طریق ABS/ESP واحد هیدرولیک اداره میشود، به کمک شما می‌آید تا از طریق چند سنسور، شیب را تشخیص داده و وقتی که شما پدال ترمز را رها می‌کنید خودرو (بر خلاف خودروهایی که به این سیستم مجهز نیستند) به عقب نمی‌رود و سر جای خود می‌ایستد.

اگرچه شما پدال ترمز را رها کرده اید و حتی از ترمز دستی هم استفاده نمی‌کنید اما هنوز این سیستم از نیروی ترمز استفاده می‌کند و اجازه نمی‌دهد خودرو به سمت عقب برود و اگر سنسور سیستم هر گونه حرکتی را در چرخ تشخیص دهد باز هم فشار ترمز بر چرخ را بیشتر میکند تا خودرو در توقف کامل قرار گیرد، و تا زمانی که شما اقدام به فشار دادن پدال گاز نکنید خودرو تکان نمی‌‌خورد، اما با فشار دادن پدال گاز خودرو بدون حرکت به عقب، شروع به حرکت می‌کند.

با استفاده از این سیستم رانندگی در کمال آرامش و با ایمنی بیشتر خواهید داشت

دی‌لایت در خودرو چیست و چرا استفاده از آن توصیه می‌شود؟

دی‌لایت (Daylight)، ال‌ای‌دی روز یا روشنایی در روز؛ اگر علاقه‌مند به دنیای خودرو باشید احتمالاً تاکنون این نام‌ها را شنیده‌اید. حتی در بسیاری از خودروهای جدید دی لایت به‌عنوان یکی از ویژگی‌های خودرو عنوان می‌شود؛ اما دلیل نصب و تأکید بر چراغ‌های دی لایت چیست؟ آیا صرفاً جنبه زیبایی دارد یا برای آن کارایی بیشتری در نظر گرفته شده است؟

به گزارش ایران‌جیب به نقل از ماشین‌نو، چند سالی است که اگر در خیابان‌ها راه بروید متوجه خودروهایی خارجی می‌شوید که در روز آفتابی با چراغ‌های روشن حرکت می‌کنند. شاید حتی آن را نوعی خودنمایی نیز تلقی کرده باشید اما روی دیگر این سکه همان جلب توجه شماست. تصور کنید عرض خیابان را طی می‌کنید. اگر متوجه این چراغ‌ها شوید طبیعتاً می‌ایستید تا خودروی موردنظر عبور کند.

تاریخچه دی لایت

برای فهم کاربرد چراغ‌های دی لایت بهتر است کمی به عقب بازگردیم. در کشورهای حوزه اسکاندیناوی به علت شرایط خاص جوی و مه‌آلود بودن دائمی هوا روشن بودن چراغ‌های خودرو در بیشتر فصول سال اجباری است. این قانون سابقه‌ای چند ده ساله دارد؛ اما طی تحقیقی در سال ۲۰۰۸ توسط اداره امنیت ایالات متحده مشخص شد که تعداد تصادفات خودروها با عابرین پیاده و دوچرخه‌سوارها رو به افزایش است. این در حالی بود که در این کشور خبری از مه‌آلود بود و شرایط خاص آب و هوایی نبود؛ بنابراین آنها چاره کار را در استفاده از دی لایت یا روشنایی در روز به‌منظور جلب توجه بیشتر عابران و دیگر رانندگان دیدند. در این روش چراغ‌ها به‌طور خودکار یا دستی پس از روشن شدن خودرو به کار می‌افتند و با نور پایین توجه سایرین را به خودروی عبوری جلب می‌کنند. به‌واقع دی لایت مانند فانوسی در دست نابیناست.

کاربرد دی لایت

اگرچه در ایران با وجود آمار بالای تصادفات هنوز عده زیادی کاربردی بهتر از زیبایی برای دی لایت پیدا نکرده‌اند و خودروسازهای داخلی نیز به نصب این آپشن بر روی خودروهای خود تن نمی‌دهند اما جالب است بدانید که در ایالات متحده امریکا خودروهایی که از سیستم دی لایت استفاده می‌کنند مبلغ کمتری را بابت بیمه می‌پردازند. اهمیت این چراغ‌ها به حدی است که در کشورهای حوزه اسکاندیناوی استفاده از این فناوری برای خودروسازان اجباری شده است.

نویگیشن چیست؟

نویگیشن به سیستم هدایت یا راهبری خودرو گفته می‌شود.این سیستم به وسیله نقشه موجود در حافظه خود محل خودرو را به صورت دقیق مشخص می‌کند و با یک نمایشگر بزرگ که در کنسول میانی قرار دارد , راننده را از سریعترین و نزدیک ترین مسیر ممکن, به مقصد راهنمایی می‌کند

دکمه Drive Mode (حالت رانندگی ) :

همانطور که مشخص است سیستمی برای تغییرحالت رانندگی در خودرومی باشد. به طور مثال در بعضی از خودروها این سیستم به کار گرفته که رانندگان می توانند از بین سه حالت عادی، اسپرت و سازگار با محیط زیست (ECO) یکی را انتخاب کنند. این سیستم همیشه در ابتدا روی حالت عادی قرار داشته و با یک بار فشار می توانید به حالت سازگار با محیط زیست در آورد. اما برای حالت اسپرت باید دو بار آن را فشار دهید تا شاهد فعال شدن حالت اسپرت در رانندگی خودروی خود باشید.

سقف پانوراما و سقف سانروف چه تفاوتی با هم دارند؟

یکی از آپشن‌هایی که در چند سال اخیر بر روی خودروهای لوکس قرار می‌گیرد و رفته‌رفته متداول می‌شود، سقف پانوراما بوده که در برخی خودروها بصورت استاندارد وجود دارد. این نوع سقف به گونه ای طراحی شده که قابلیت دیدن فضای بیرون از خودرو را بصورت کامل برای سرنشینان آن فراهم کرده است و نیز دارای جنس بسیار مقاومی بوده که در صورت تصادف و یا چپ کردن مانع از وارد شدن هرگونه صدمه‌ای به سرنشینان می‌شود. برخلاف سانروف، پانوراما کل سقف خودرو را در بر می‌گیرد و به صورت یک تکه و ۲ تکه در بسیاری از خودروهای لوکس وجود دارد. از ویژگی سقف پانوراما می‌توان به دید کامل برای تمامی سرنشینان و نیز افزایش نور درون خودرو اشاره کرد. در بعضی از سقف‌های پانوراما این امکان وجود دارد که بخش جلویی نیز همانند سانروف باز و بسته شود. همچنین به دلیل وجود لایه‌ محافظتی سقف پانوراما، از ورود ۱۰۰درصدی اشعه UV به داخل خودرو جلوگیری می‌شود.

سقف پانوراما یک آپشن جذاب و لذت بخش برای هر خودرویی به شمار می رود، این سقف برای بار اول از طرف کمپانی شورولت طراحی شد و این کمپانی پرطرفدار در سال ۲۰۰۸ میلادی و در یکی از خودروهای خود با نام کروز از سقف پانوراما استفاده کرد.   اما نحوه طراحی سقف پانوراما طوری هستش که از قسمت جلو سقف خودرو تا به آخر سقف کشیده شده تا سرنشینان خودرو(چه سرنشینان جلو و چه سرنشینان عقب) بتوانند که دید کاملی را داشته باشند. درباره نحوه باز و بسته شدن سقف پانوراما هم باید بگم که در بعضی از مدل ها باز و بسته شدن به صورت کامل انجام می پذیرد و در برخی دیگر از مدل ها باز و بسته شدن به صورت نیمه کامل میسر خواهد بود. در کل سقف پانوراما متشکل از دو سانروف است که یک سانروف برای عقبی ها و آن یکی هم برای سرنشینان جلو قرار داده شده است. یکی از نکات مهم درباره این سقف جنس آن است، لذا درباره ی جنس سقف پانوراما باید گفت که جنس سقف مذکور کلا شیشه ای است(شیشه سخت) یعنی قطر شیشه هردو سانروف ۵ سانتی متری می باشد. در ضمن در سقف پانوراما پلی کربنات وجود دارد که این پلی کربنات کمک می کند که ۶۰% انرژی خورشید به خودرو شما ورود کند، و به طور کامل از ورود اشعه UV جلوگیری می کند. اما خوب یکسری از دوستان در صحبت های خود از نگرانیشان در زمان چپ کردن خودرو سخن به میان می آورند، که در پاسخ به این عزیزان باید بگم که هیج جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد و به علت استفاده خودروسازان از شیشه سخت در زمان چپ شدن خودرو و وارد شدن ضربه به سقف پانوراما به هیچ وجه صدمه ای به سرنشینان درون خودرو ازجانب این سقف وارد نخواهد شد. بدون شک سرنشینان خودروهایی که از سقف پانوراما بهره می برند لذت خاصی را در روز و شب خواهند برد(در زمان حضور در خودرو) چرا که در روز شاهد زیبایی های تابش خورشید هستند و حتی با باز کردن سقف پانوراما در هوای گرم تابستان از نسیم دلنشین عبوری از سقف خودرو خود لذت خواهند برد و در تاریکی شب از زیبایی ستاره ها بهره مند خواهند شد. مخصوصا اگر محل عبوری آن ها در کویر خشک باشد. خوب دوستان همان طور که در ابتدای مقاله هم گفتیم پس از تعریف سقف پانوراما، تعریف کلی هم از سقف سانروف می دهیم تا شما در انتهای این مقاله تفاوت بین سانروف و سقف پانوراما را از بر شوید.

سانروف سقفی از جنس شیشه است که حدود یک سوم مساحت کلی سقف خودرو را شامل می شود. سقف سانروف به دو صورت دستی و برقی موجود است، که یکی از این دو مورد یعنی حالت دستی آن منسوخ گردیده است. ورود نور دلنشین خورشید و باد ملایم بیرون خودرو به طرفداران سقف سانروف افزوده است.

سانروف از ابتدای کارش تا به امروز در سه مدل متفاوت عرضه شده است که این سه مدل(از لحاظ جنس) عبارتند از:

بی شک شما هم به مانند من اطلاع دارید که سانروف یک آپشن نوپا و جدید نیست ولی با این وجود چندی پیش و در مراسم رونمایی دنا پلاس آبی پوشان جاده مخصوص کرج با ذوق فراوان گفتند که دنا پلاس اولین خودروی ملی مجهز به سانروف است، لذا این امر نشان میدهد که با وجود قدمت نسبتا زیاد سانروف ما شاهد حضور این آپشن در خودروهای معمولی نیستیم. و حتی کمپانی های خودروسازی در بعضی از خودروهایشان(ارزان قیمت) سانروف را به عنوان آپشن تلقی و از آن به صورت سفارشی در خودرو خود نصب می کنند، البته در حال حاضر کمپانی های درخور جهانی در کلاس های خودرویی معدودی به عنوان یک آپشن استاندارد از این نوع سقف استفاده می کند که این کلاس ها عبارتند از:

آپشن اتولایت یا همان سنسور نور ، قابلیت روشن شدن خودکار چراغ خودرو در هنگام کاهش نور محیط دارد، راننده برای ورود و خروج از محیط پر نور و کم نور احتیاج به خاموش و روشن کردن چراغ به صورت دستی ندارد و این عمل به صورت خودکار انجام میگیرد.

منبع