امروز اولین مرکز تست معاینه فنی سیار با ظرفیت تست ۱۵۰دستگاه خودرو افتتاح میشود.
تهران که حالا میزبان میلیونها خودروست، نیاز به ۶۰ مرکز معاینهفنی دارد اما بهدلیل گرانی زمین و عدم مشارکت بخشخصوصی در احداث مراکز معاینهفنی ثابت، مدیریت شهری چاره را در راهاندازی واحدهای سیار معاینهفنی با اخذ مجوزهای لازم از وزارت کشور و سرمایهگذاری بخش خصوصی می داند.
نیاز شهر تهران به مراکز معاینهفنی
چهارمیلیون خودرو در شهر تهران پلاک شدهاند و حدود ۲میلیونو۵۰۰هزار خودرو مشمول اخذ معاینهفنی هستند. در ۱۰ماهه امسال مراکز معاینهفنی شهر تهران برای یکمیلیونو۳۰۰هزار خودرو معاینهفنی صادر کرده است اما باتوجه به اینکه سامانه سیمفا این امکان را بهوجود آورده که خودروها بتوانند از تمام نقاط کشور معاینهفنی دریافت کنند، نمیتوان آمار دقیقی از خودروهایی که در تهران معاینهفنی دریافت کردهاند، اعلام کرد.
سیدنواب حسینیمنش، مدیرعامل ستادمرکزی معاینهفنی خودروهای تهران در گفتوگو با «دنیایخودرو» درخصوص نیاز شهر تهران به راهاندازی مراکز معاینهفنی سیار توضیح داد: «خطوط سیار یک پروژه جدید است اما هرگز نباید آنها بهعنوان مرکز ثابت مد نظر قرار دهیم. باتوجه به اینکه در شهر تهران در زمینه تعداد خطوط معاینهفنی با کمبود روبهرو بودیم، راهاندازی مراکز سیار را مد نظر قرار دادیم. در تهران به ۶۰خط معاینهفنی نیاز داریم که درحالحاضر حدود ۴۰خط در مراکز ثابت وجود دارند، ۷خط سیار بهزودی اضافه میشود و ۴خط ثابت نیز توسط سرمایهگذاران بخش خصوصی احداث خواهد شد درنهایت عملا ۵۱خط معانیهفنی در تهران خواهیم داشت که حداقل پیک مراجعات شهروندان قبل از نوروز و تعطیلات تابستان را تسهیل خواهند کرد.»
راهاندازی با یکسوم هزینه
معاینه فنی سیار در بسیاری از کشورهای دنیا مرسوم است. نمونه مراکز سیار پیشرفته در آلمان و مدلهای سادهتر در کشورهای آفریقایی دیده میشوند، چراکه تعداد خودروها در کشورهای آفریقایی کمترند و مراکز بهصورت شناور در شهرهای مختلف تردد میکنند.
بهگفته حسینیمنش تجهیزات مراکز سیار از آلمان وارد شدهاند اما طراحی ساخت و تولید آن با توان فنی و مهندسی داخلی انجام شده است.
نمونههای داخلی تحتلیسانس و تائیدیه شرکت آلمانی هستند. نکته مهم اینکه هزینه راهاندازی هر خط با تجهیزات و نیروی انسانی حدودا به۵۰۰میلیونتومان سرمایهگذاری نیاز دارد. این مبلغ یکسوم هزینه خارجیها است و این امر یکی از دستاوردهای مجموعه ماست.
اتصال به سامانه سیمفا
مراکز سیار در کانکس مخصوص تعبیه شدهاند و توانایی تست خودروها با وزن ۳تن و خودروهای all wheel drive را دارند. این بدان معناست مراکز سیار فقط به خودروهای دودیفرانسیل اختصاص ندارند.
حسینیمنش با اشاره به اینکه مراکز سیار امکان تست معاینهفنی ویژه را دارند و هزینه دریافتی از مراجعان همان هزینه ای است که در مراکز ثابت میپردازند، گفت: «نرخ مراکز معاینهفنیسیار، همان نرخ معاینهفنی ثابت است.
شهروندان میتوانند هنگام ورود به مراکز سیار درخواست معاینهفنی ویژه داشته باشند و مبلغ ۲۲هزار تومان را که همان نرخ ثابت است، پرداخت کنند.
درصورتیکه خودرویی تستویژه را قبول نشد، تست معاینهفنی ساده برای آن انجام و صادر میشود و مراجعان نباید مبلغ اضافهتری پرداخت کنند. اما برای شرکتها و نهادهایی که میخواهند خطوط سیار درمحل آنها حاضر شود، باید هزینه اضافهتری را متقبل شوند.»
حمل به سراسر نقاط شهر
مراکز در نقاط مختلف شهر که مرکز معاینهفنی در آنجا نیست و امکان دسترسی به این مراکز وجود ندارد، قرار خواهد گرفت. بهگفته حسینیمنش بزرگترین مزیت مراکز سیار، کوچک بودن آنهاست که فضایی حدود ۲متر در ۴ متر را اشغال میکند.
همچنین خطوط سیار در کمتر از یکساعت به نقاط مدنظر انتقال داده میشوند و باز و جمع کردن آن کمتر از یکساعت زمان میبرد.
وی در مورد نقاط قرارگیری مراکز سیار عنوان کرد: «اولین مرکز سیار پس از یکهفته تست، امروز در مرکز نیایش افتتاح شد و ۶ خط سیار دیگر به فواصل یک ماهه در مناطق مورد نظر، مستقر خواهند شد. نقطهگذاری زیادی برای مستقر شدن خطوط سیار انجام شده است و مناطق ۱۲ و ۳ در اولویت قرار دارند.»
ارتباط آنلاین
ارتباط با سامانه ملی معاینهفنی سیمفا از طریق ارتباط شبکهای WIFI و بدون نیاز به برق شهر از دیگر تجهیزات و قابلیتهای مراکز معاینهفنی سیار است.
حسینیمنش دراینباره توضیح داد: «کلیه تستهایی که در مراکز معاینهفنی ثابت انجام میشوند، در مراکز سیار هم انجام میشود. این مراکز از طریق اینترنت بهصورت آنلاین به مراکز سیمفا متصل و همچنین به دوربین پلاکخوان مجهز هستند و استعلام کلیه خودروها بهصورت آنلاین از طریق دوربین پلاکخوان انجام میشود.»