آپشن و لوازم جانبی خودرو

آپشن و لوازم جانبی خودرو

آپشن و لوازم جانبی خودرو

آپشن و لوازم جانبی خودرو

تعیین تعرفه واردات خودرو؛ بالای 2500 سی‌سی چند درصد شد ؟!

دستورالعمل ساماندهی و مدیریت واردات خودرو در جلسه روز گذشته کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده و آماده طرح در هیات دولت شد. 


وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای تیر ماه امسال ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو را متوقف کرد.


  تعیین تعرفه واردات خودرو؛ بالای 2500 سی‌سی چند درصد شد ؟! 


دلیل این موضوع تدوین دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و ارسال آن به هیات دولت برای تصویب نهایی، اعلام شد. 


در این شرایط براساس جدیدترین اخبار به دست آمده این دستورالعمل در جلسه روز گذشته کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسید. 


بنابراین طبق روال معمول این دستورالعمل باید به زودی در هیات دولت طرح و به تصویب نهایی رسیده و برای ابلاغ به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شود. 


در این شرایط به نظر می‌رسد طی روزهای آینده با تصویب نهایی و ابلاغ دستورالعمل ساماندهی و مدیریت واردات خودرو، ثبت سفارش جدید برای واردات این محصول از سر گرفته شود. 


در این زمینه شنیده می‌شود در دستورالعمل جدید واردات خودرو؛ تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور کمتر از ۱۵۰۰ سی سی معادل ۵۵ درصد، با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی ۷۰ درصد، با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی ۹۰ درصد و با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بیش از ۱۳۰ درصد تعیین شده است. 


به گفته منابع آگاه سقف 40 هزار دلار برای خودروهای بالای 2500 سی سی تعیین شده است. 


به گفته فعالان حوزه خودرو، این سقف قیمتی برای خودروهای بالای 2500 سی سی عملا با شرایط قبلی خیلی تفاوتی نخواهد داشت زیرا خودروهای اندکی با این حجم موتور و با سقف قیمتی 40 هزار دلار می توانند وارد کشور شوند. 


قرار است این مصوبه کمیسیون زیربنایی و صنعت روز چهارشنبه در هیئت دولت مصوب و به زودی ابلاغ شود.



منبع

مخالفت مجلس با قرارداد منتشر نشده رنو- ایدرو

تنها 24 ساعت پس از انتقادات تند رئیس مجلس شورای اسلامی درباره موانع سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، برخی نمایندگان با امضای درخواستی خواستار لغو «قرارداد رنو» شدند. 


آن طور که ولی ملکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت عنوان کرده،۷۰ نفر از نمایندگان درخواست خود را برای لغو قرارداد رنو، به هیات رئیسه و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه داده‌اند. به گفته وی، در قرارداد با رنو منافع کشور به مخاطره افتاده و به همین دلیل نامه‌ای با امضای ۷۰ نفر از نمایندگان به وزیر صنعت و هیات رئیسه مجلس برای تشکیل دیوان داوری ارسال شده است.


  مخالفت  مجلس با قرارداد منتشر نشده رنو- ایدرو 


ملکی گفته که رنو در قرارداد قبلی به تعهدات خود پایبند نبوده؛ بنابراین عقد قرارداد دوباره با این شرکت قابل‌قبول نیست.اظهارات این نماینده مجلس در شرایطی است که رنو و ایدرو، تابستان امسال و پس از ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده، قرارداد همکاری مشترک خود را با یکدیگر امضا کردند تا خودروساز فرانسوی حضوری مستقل را در ایران تجربه کند.از همان روزهای عقد این قرارداد، انتقادات جسته و گریخته‌ای از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شد، با این حال به حدی نبود که پای لغو آن به میان بیاید. 


حالا اما بهارستانی‌ها به صرافت افتاده‌اند تا قرارداد رنو را که به‌زعم آنها منافع ملی در آن رعایت نشده و از طرفی، خودروساز فرانسوی نیز در گذشته برادری‌اش را ثابت نکرده، لغو کنند. در این شرایط چند پرسش و ابهام مطرح می‌شود که به‌نظر می‌رسد پاسخ به آنها می‌تواند زوایای پنهان این مخالفت را آشکار کند. پرسش اول اینکه مگر نمایندگان مجلس نمی‌گویند قراردادهای خارجی صنعت خودرو را رویت نکرده‌اند؛ پس چطور در مورد محتوای قرارداد رنو قضاوت و آن را خارج از منافع ملی می‌دانند؟ با توجه به این انتقاد مجلسی‌ها، به‌نظر نمی‌رسد آنها چیزی بیشتر از آنچه در رسانه‌ها درباره قرارداد رنو و جزئیاتش مطرح شده، بدانند؛ بنابراین در چنین شرایطی چطور امکان دارد به این نتیجه رسیده باشند که قرارداد رنو مضر بوده و باید لغو شود؟ 


پرسش دوم اینکه ۷۰ نماینده مخالف قرارداد رنو، دقیقا کدام بخش‌های آن را خارج از منافع ملی می‌دانند؟ حضور مستقل رنو را؟ سرمایه‌گذاری مستقیم این شرکت را یا برنامه‌هایش برای ارتقای قطعه‌سازان داخلی؟ اگر اینها در راستای منافع ملی نیستند، به‌نظر می‌رسد باید معنی منافع ملی را عوض کرد و مفهومی جدید برای آن یافت. نکته و ابهام سوم اما اینجاست که چرا ۷۰ نماینده مجلس؛ دست روی قرارداد رنو گذاشته و کاری به دیگر قرارداد فرانسوی صنعت خودرو کشور ندارند؟ آیا قرارداد پژو به رویت آنها رسیده و مشخص شده که در راستای منافع ملی است و باید حمایت شود؟و در آخر اینکه به‌نظر می‌رسد اگر نام ۷۰ نماینده‌ای که پای درخواست لغو قرارداد رنو را امضا کرده‌اند، منتشر شود، بهتر می‌توان درباره دلایل مخالفت آنها را با این قرارداد جویا شد.



منبع

واردات بیش از ۵۸ هزار دستگاه خودرو به کشور

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، گمرک ایران اعلام کرد: تشریفات ترخیص خودرو در گمرک هوشمند شده و واردات خودرو بدون ثبت سفارش امکان پذیر نیست.


با پیاده سازی سامانه جامع گمرکی و الکترونیکی شدن تشریفات ترخیص تمامی کالاها به کمک سامانه جامع گمرکی؛ ارتباط گمرک ایران با ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی الکترونیکی شده و پس از اخذ مجوز ثبت سفارش انواع خودرو با در نظر گرفتن مجوزهای ورود شامل  استاندارد، نمایندگی رسمی و دیگر مجوزهای مرتبط با واردات خودرو اطلاعات ثبت سفارش به تفکیک شماره شاسی خودروهای وارداتی به صورت الکترونیکی در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی می‌نشیند.


بر این اساس از ابتدای سالجاری تا امروز 58 هزار و 637 دستگاه انواع خودرو وارد کشور شده است . ارزش این تعداد واردات خودرو در مدت یاد شده به میزان یک میلیارد و 559 میلیون دلار بود .


همچنین با کمک گمرک الکترونیک، گواهی های ترخیص خودرو نیز به صورت الکترونیکی جهت شماره گذاری خودرو در اختیار مرکز شماره گذاری خودرو قرار می‌گیرد. گمرک ایران اعلام کرد: مشخصات فنی تمامی خودروهای وارداتی در زمان ثبت سفارش توسط سازمان توسعه تجارت اخذ و به صورت الکترونیکی به سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی ارسال و در زمان اظهار تاییدیه نمایندگی های رسمی خودرو به صورت الکترونیکی از سازمان توسعه تجارت استعلام و تاییدیه نمایندگی ها به صورت الکترونیکی از طرف سازمان توسعه تجارت ثبت می‌شود. 


در زمان اظهار صاحب کالا کد ثبت سفارش را ارائه و تشریفات گمرکی خودروهای وارداتی بر اساس مشخصات فنی صورت می‌گیرد که قبلا مجوز ثبت سفارش برای همان خودرو با مشخصات فنی کامل از جمله شماره شاسی اخذ شده است. پس از تطبیق مشخصات فنی خودرو در زمان ترخیص نظر ارزیاب به صورت سیستمی ثبت و کاملا هوشمند با اطلاعات ثبت سفارش هر دستگاه خودرو شامل نوع خودرو، نشان تجاری، تیپ، سال ساخت، مدل ساخت، کشور سازنده، تعداد سیلندر، حجم موتور، تعداد محور، تعداد چرخ، تعداد درب، رنگ، شماره شاسی، شماره موتور و نوع سوخت تطبیق داده می شود و همان اطلاعات به صورت الکترونیکی از طریق سامانه جامع گمرکی در اختیار مراکز شماره گذاری خودرو قرار می‌گیرد.


بر این اساس و با عنایت به حذف گواهی‌نامه‌های کاغذی؛ کلیه صاحبان کالا، مراکز شماره‌گذاری خودرو، دستگاه‌های اجرایی و سایر مراکز مربوطه می‌توانند جهت استعلام رسید پروانه الکترونیک خودروهای وارداتی به سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک در آدرس اینترنتی epl.irica.ir/ecl مراجعه و اطلاعات مورد نیاز را از این طریق کسب کنند.


منبع

احمقانه ترین آپشن خودرو ها !!!

ما بروشور و تجهیزات خودروها را ورق زده‌ایم تا عجیب‌وغریب‌ترین آپشن های در دسترس در خودروهای جدید را بیابیم. البته نیم‌نگاهی هم به گذشته داشته‌ایم.

 آپشن های اخمقانه !! 


خرید خودروی جدید معمولاً به معنی انتخاب رنگ، سطح تریم و پیشرانه و گیربکس ترجیحی شما است. وقتی این کار را انجام دادید، شاید بخواهید آپشن های دیگری را نیز به خودرو اضافه کنید. اینجاست که کار شروع به پیچیده شدن می‌کند.


آپشن های یک خودروی متوسط دارای موارد کاربردی و مفید است. البته برخی مواقع نیز موارد عجیب‌وغریبی به چشم می‌خورد که ما به دنبال آن‌ها بوده‌ایم.


برخی آپشن ها بی‌شک مفید هستند و باعث می‌شوند خودروی شما ظاهر بهتر پیدا کند و یا از نظر کاربردی بودن بهبود یابد. با دیدن برخی از آپشن ها هم شاید با خود بگویید که مدیر این طرح در موقع ارائه‌ی آن چه چیزی نوشیده بود!


پس از بررسی بروشورهای بسیار ما لیستی از دیوانه‌وار‌ترین آپشن ها را برای شما گرداوری کرده‌ایم. بسیاری از این آپشن ها هم‌اکنون در دسترس هستند اما برخی نیز از گذشته ذکر شده‌اند.


دیوانه‌وار‌ترین آپشن های در حال ارائه


واکسهال آدام: سقف تابان ستاره‌ای قیمت: 325 پوند


 آپشن های اخمقانه !! 


 آپشن های اخمقانه !! 


آیا دنبال خودرویی کوچک و بامزه هستید؟ آیا می‌خواهید این فرصت را داشته باشید که زیر آسمانی پرستاره بنشینید؟ اگر پاسخ شما به هر دو سؤال آری است باید گفت که واکسهال با ایده‌ای تقریباً مشابه به پیشواز شما می‌آید. واکسهال آدام سقفی تابان با LED های زیبا دارد که شبی پرستاره را تداعی می‌کند. این آپشن کاملاً منحصربه‌فرد بوده و معمولاً در خودروهای لوکس مانند رولزرویس فانتوم ارائه می‌گردد.


فیات 500L: Lavazza 500 Espresso Machine قیمت: 196/350 پوند


 آپشن های اخمقانه !! 


 آپشن های اخمقانه !! 


در مد کلاسیک ایتالیایی، شما می‌توانید دستگاه قابل‌حمل را در فیات خودتان داشته باشید. این دستگاه شبیه دیگر دستگاه‌ها نیست و بیشتر شبیه فلاکس مجلل است.


این دستگاه در نگه‌دارنده فنجان برقی جای می‌گیرد و تمام چیزی که نیاز دارید یک فنجان قهوه و 50 میلی‌لیتر آب است. این دستگاه به‌صورت جداگانه نیز می‌تواند با قیمت 196 پوند خریداری شود اما برای کار نیاز به سوکت 12 ولتی دارد. هر دو آیتم به عنوان بخشی از پکیجی مرکب با قیمت 350 پوند عرضه می‌شوند.


بنتلی بنتایگا: ساعت Breitling قیمت: حدود 117 هزار پوند


 آپشن های اخمقانه !! 


بله درست دیده‌اید. ساعت Breitling که می‌تواند در شاسی‌بلند بنتایگا سفارش داده شود از بسیاری خودروها گران‌تر است. در حقیقت شما باید بهای دومین بنتایگا را برای این ساعت بپردازید. در این ساعت 8 الماس بکار رفته و جواهرات گران‌بهایی نیز در آن به چشم می‌خورند.


 آپشن های اخمقانه !! 


 آپشن های اخمقانه !! 


بنتلی بنتایگا: ابزار ماهیگیری قیمت: 80 هزار پوند


 آپشن های اخمقانه !! 


بنتلی کیت ماهیگیری ویژه‌ای را برای دارندگان بنتایگا ارائه کرده است. این مجموعه دربردارنده‌ی میله‌های ماهیگیری، چکمه، کول باکس و کیفی مخصوص برای جای دادن وسایل شماست. بهتر از همه اینکه این مجموعه ارزان‌تر از ساعت 117 هزار دلاری‌ای است که پیش‌ازاین ذکر کردیم!


رنجروور SV اتوبیوگرافی: صندلی‌ها قیمت: 5900 پوند


 آپشن های اخمقانه !! 


 آپشن های اخمقانه !! 


این مورد را تصور کنید: پس از یک روز طولانی نشستن در رنجروور اتوبیوگرافی شاید احساس کنید که باید کمی به استراحت بپردازید. خب در این حالت از راننده می‌خواهید که پس از بر پا کردن چادر و وسایل صندلی‌های منحصربه‌فرد سفارشی خودرو را نیز از جای خود بیرون بیاورد تا کمی روی آن‌ها لم دهید! این صندلی‌های تا شدنی زیر کف خودرو پنهان می‌شوند.


مرسدس بنز E و S کلاس: استراحتگاه‌های دست گرم شونده قیمت: 530 پوند


 آپشن های اخمقانه !! 


 آپشن های اخمقانه !! 


صبح یک روز زمستانی اکثر راننده‌ها بخاری را روشن می‌کنند تا هوای داخل خودرو گرم شود. پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه‌ی خودرو باعث شده تا شما بتوانید از صندلی‌ها و غربیلک فرمان گرم شونده برای آسایش هرچه بیشتر سود ببرید اما نظرتان درباره‌ی استراحتگاه‌های دست گرم شونده به عنوان آپشن سدان های لوکس مرسدس چیست؟


پورشه 911: ورودی‌های هوا با تریم چرمی قیمت: 563/806 پوند


 آپشن های اخمقانه !! 


 آپشن های اخمقانه !! 


دپارتمان لوکس پورشه به شما اجازه می‌دهد تا تقریباً همه‌ی جزئیات داخل کابین خودرویتان را با تریم دلخواهتان سفارش دهید. علاوه بر امکان سفارش دریچه‌های ورودی هوای چرمی می‌توانید جعبه فیوز، کمربند ایمنی، غربیلک فرمان و آفتاب‌گیرها را نیز از نوع چرمی سفارش دهید. البته توصیه ما این است که از چرم زیاد بهره نگیرید چراکه شاید 911 شما بویی شبیه کباب‌پز پیدا کند.


نیسان لیف: اسپویلر با پانل خورشیدی قیمت: 300 پوند


 آپشن های اخمقانه !! 


 آپشن های اخمقانه !! 


در میان این همه آپشن عجیب و بعضاً به‌دردنخور، اسپویلر خورشیدی نیسان لیف هوشمندانه به نظر می‌رسد. ایده این است که باتری اصلی را در زمانی که خودرو خاموش است اما دستگاه‌هایی نظیر تهویه مطبوع یا چراغ‌ها روشن می‌مانند حفظ کند. شاید این اسپویلر به طی کردن چند کیلومتر بیشتر با خودرو کمک کند و بی‌شک در لیست آپشن ها باید تیک مربوط به آن را زد.


مینی کانورتیبل: هشداردهنده باران قیمت: 1620 پوند (به عنوان بخشی از پکیج سیستم ناوبری مینی)


 آپشن های اخمقانه !! 


 آپشن های اخمقانه !! 


آیا می‌خواهید سفری با مینی روباز خود به کنار دریا داشته باشید؟ اصلاً نترسید. هشداردهنده باران مینی هرگونه دگرگونی آب‌وهوا را به شما اطلاع خواهد داد بنابراین شما می‌توانید پیش از آنکه خیس شوید سقف خودرو را ببندید. باید گفت که قیمت ذکرشده تنها به خاطر این سیستم نیست و سیستم ناوبری XL نیز جزوی از پکیج است. هرچند شما می‌تواند پول خود را ذخیره کرده و بجای آن به آسمان نگاه کنید!


تسلا مدل S و X: حالت دفاعی با سلاح زیستی قیمت: 2600 پوند (به عنوان بخشی از پکیج ممتاز)


 آپشن های اخمقانه !! 


 آپشن های اخمقانه !! 


خود را از گردوغبار ذرات اتمی، بیماری‌های انتقال یافته توسط هوا و گردوغبار جهان بیرونی جدا ببینید! تسلا ادعا می‌کند که حالت دفاعی ذکر شده اولین سیستم فیلتراسیون هوای واقعی در جهان است که 100 برابر مؤثرتر از فیلترهای صنایع خودرویی ممتاز می‌باشد. این سیستم حداکثر محافظت در برابر شرایط نامساعد بیرونی را فراهم می‌کند. برای کمپانی که حالت Ludicrous و درب‌های فالکن را عرضه کرده این ایده باز هم جالب‌توجه به نظر می‌رسد.


جگوار اف پیس: کلید فعالیت قیمت: 300 پوند


 آپشن های اخمقانه !! 


 آپشن های اخمقانه !! 


آیا از آن دسته افراد هستید که حرف S (اسپورت) را در خودروهای SUV جدی گرفته‌اید؟ آیا صبح‌ها به پیاده‌روی، کوه‌پیمایی و… می‌روید؟ اگر این‌گونه هستید پس باید گفت که از جمله هدف‌های جگوار برای خرید آپشن کلید فعالیت اف پیس می‌باشید. این دستبند همانند یک فرستنده RFID برای باز و بسته کردن درب خودرو در نزدیکی آن عمل می‌کند. وقتی فعالیت زیادی در زندگی خود داشته و ورزش می‌کنید این کلید به کار شما می‌آید و شما را از حمل کلید واقعی بی‌نیاز می‌کند.


دیوانه‌وار‌ترین آپشن های زمان گذشته مینی کانورتیبل نسل دوم: Openometer


 آپشن های اخمقانه !! 


دومین نسل مینی کانورتیبل سیستم Openometer را داشت که از نظر عجیب بودن ایده نمره‌ی بالایی را دریافت می‌کند. مینی می‌گوید که این وسیله زمان‌هایی را که خودرو سقف باز حرکت می‌کند را ثبت کرده و سرنشینان می‌توانند مدت‌زمان هیجان خود را مشاهده کنند.


پونتیاک آزتک: چادر قابل اتصال


 آپشن های اخمقانه !! 


آزتک اساساً خودرویی برای مردم فعالی بود که به فعالیت‌هایی چون اسنوبرد، قایق‌سواری و … مشغول بودند. این آپشن به همراه برخی موارد دیگر به این معنی هستند که از نظر فنی آزتک می‌تواند یک ون باشد. آپشن چادر منحصربه‌فرد البته برای جلوگیری از تمسخر ظاهر این خودرو کافی نبود.


رنو Modus: مجرای صندوق‌عقب


 آپشن های اخمقانه !! 


موفقیت رنو در ساخت خودروهای کاربردی برای مشتریان بوده و این شرکت با عرضه‌ی مینی MPV دیگری به نام Modus این ایده را گسترش داد. قابل‌توجه‌ترین ویژگی این خودرو آپشن مجرای صندوق‌عقب بود که 250 پوند قیمت داشته و به لبه صندوق وصل می‌شد. هدف حمل آسان‌تر چیزهای کوچک بود و شما می‌توانستید اشیای کوچک را به راحتی از طریق این مجرا و بدون آنکه صندوق را به‌طور کامل باز کنید داخل محفظه قرار دهید.


ولوو S80: حسگر ضربان قلب


 آپشن های اخمقانه !! 


در سال 2007 ولوو سیستم امنیتی جالبی را برای مدل‌های S80،V70 و XC70 معرفی نمود. این سیستم داخل کلید خودرو هم وجود داشت و حالت امنیتی خودرو را برای مالک نشان می‌داد. چراغ سبز به معنی قفل بودن درب‌ها و چراغ زرد به معنی باز بودن آن‌ها بود. چراغ‌قرمز نیز فعال بودن آلارم را به راننده اطلاع می‌داد.


اگر چراغ مربوطه قرمز می‌شد به این معنی بود که کسی به علت “حسگر ضربان قلب بسیار حساس” داخل خودرو است. این تکنولوژی جدید حتی برنده‌ی جایزه‌ی اختراع برتر در جوایز امنیت خودروی بیمه‌ای انگلستان در همان سال گردید.


هوندا CR-V: حمام برقی


 آپشن های اخمقانه !! 


وقتی که اولین نسل هوندا CR-V عرضه شد موردی عجیب در لیست آپشن های آن به چشم می‌خورد. جدای از مواردی عادی چون کف‌پوش‌های مخصوص و محافظ سگ، شما می‌توانستید یک دوش قابل‌نصب را نیز سفارش دهید که با سوکت 12 ولت موجود در صندوق‌عقب کار می‌کرد. در بروشور نوشته شده که این وسیله برای پاک‌سازی صندوق از گل‌ولای می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد اما ما حدس می‌زنیم که برخی افراد تلاش داشته‌اند تا عملکردی بیش از این را از دوش برقی ببینند!



خروجی قراردادهای «پژو» و « رنو» یک شبه مشخص نمی‌شود

به گزارش اخبار خودرو ، صنعت خودرو در دولت دوازدهم یکی از مهم‌ترین مباحثی است که دولت به آن اهتمام ویژه‌ای دارد. از سوی دیگر با توجه به موضوعات و مسائل متنوعی که در این صنعت در حال حاضر وجود دارد، حل‌و‌فصل آنها نیازمند تدبیر ویژه‌ای است.

از یک‌سو افزایش تولید خودرو، کیفی‌سازی آنها و رقابتی شدن صنعت خودرو و همچنین قراردادهای خودرویی که شرکت‌های خودرویی با شرکای خارجی خود منعقد کرده‌اند، نیاز به بررسی و نظارت دقیق دارد. از سوی دیگر موضوع واردات نیز که در چند وقت اخیر مناقشات زیادی را برانگیخته، مشکلات بسیاری را به دنبال داشته است.

برای بررسی این موضوعات به سراغ امیرحسین‌قناتی ، مدیرکل صنایع خودرویی و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت رفتیم، وی در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» به بیان نظرات خود پرداخته است.

امیرحسین قناتی

امیرحسین قناتی

اما گفته می‌شود این فرایند برای جذب سرمایه برندها با استفاده از محدودیت و اجبار است.

خیر. این جذب سرمایه اجباری نیست. در تمام دنیا همین‌طور است. مثلا کشور چین وقتی استراتژی صنعت خودروی خود را تدوین کرد، این الزام را در نظر گرفت هر برندی که قصد واردات خودرو به بازار چین را دارد، موظف است در این کشور حداقل ۵۰-۵۰ سرمایه‌گذاری کند زیرا بازار یک‌میلیاردی چین، بازار کوچکی نیست.

مساله جذب سرمایه اجباری از این نظر مطرح شد که متاسفانه فضای سرمایه‌گذاری و قوانین کسب‌وکار در کشور آنقدر مشکل دارد که بسیاری از سرمایه‌گذاران با وجود تمایل به سرمایه‌گذاری نمی‌توانند ریسک این انتقال سرمایه را بپذیرند.

به‌هرحال در هر بازاری در کنار عوامل انگیزشی، برخی محدودیت‌ها هم مطرح است. ما عوامل انگیزشی را قبلا اعلام کرده‌ایم. برای سرمایه‌گذاری در مناطق محروم کشور، مناطق ویژه اقتصادی و… معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته می‌شود، همچنین بحث ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری، ارائه وام‌ها، تسهیلات و… مطرح است.

اما با وجود همه اینها، مشکل اینجاست حتی اگر برندهای بین‌المللی در ایران سرمایه‌گذاری نکنند، اتفاقی نمی‌افتد و منافع آنها از این بازار به راحتی تامین می‌شود.

باید به این نکته توجه داشت وقتی صنعت خودرو در کشوری مانند ترکیه طی سال‌های اخیر با چنین رشدی مواجه می‌شود، به‌دلیل تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری در این کشور است. اما در کشور ما فرایند انتقال سرمایه، ایجاد واحد تولید و سرمایه‌گذاری بسیار دشوار بوده و با موانع بسیاری همراه است و گاهی با ضرر همراه می‌شود.

بله، ما این موضوع را قبول داریم. البته سرمایه‌گذاران ضرر نمی‌کنند، هر چند ممکن است سودشان به آن شکل بالا نباشد. هیچ شرکتی بابت سرمایه‌گذاری در کشور ما ضرر نکرده است.

ما در زمینه سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو یک‌سری الزامات را گذاشته‌ایم که بر‌اساس آن سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی چارچوب مشخصی داشته باشد.

در این سرمایه‌گذاری‌ها حتما باید مواردی مانند استفاده حداکثری از ساخت داخل، ایجاد مراکز طراحی، مباحث صادراتی و… گنجانده شود.

در یک جمع‌بندی کلی آیا قرار است واردات خودرو در کشور ما صرفا به شرکت‌هایی محدود شود که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

خیر. این موضوع را به‌عنوان یک انگیزه مطرح کردیم که اگر واردکننده‌ای می‌خواهد از تعرفه‌های ترجیحی استفاده کند، از تخفیف در حقوق ورودی بهره‌مند شود، البته این اتفاق زمانی می‌افتد که همراه با سرمایه‌گذاری باشد.

ما می‌گوییم واردات خودرو آزاد است و همه می‌توانند خودرو وارد کنند اما اولویت استفاده از این امتیازات و تخفیفات فقط برای سرمایه‌گذاران و تعرفه واردات این میزان است.

حالا اگر می‌خواهید از تخفیف استفاده کنید، این امر باید در تولید و صنعت خودرو ارزش افزوده ایجاد کند. درواقع این محدودیت نیست، بلکه مشوق و انگیزش به‌شمار می‌رود و به نوعی مدیریت واردات است.

اما به نظر می‌رسد شکل‌گیری این مدیریت بسیار طولانی شده است.

بله. متاسفانه این فرایند کمی طولانی شده است و من هم این را می‌پذیرم. شاید تبعات بدی هم در بازار به همراه داشته اما قابل‌حل است. در هر صورت این تصمیمات کوچک نیستند و می‌توانند بر آینده صنعت خودروی کشور اثرگذار باشند.

می‌گوییم راه‌نجات صنعت خودروی کشور، حضور برندهای خارجی با تکنولوژی روز در کنار تولیدکننده داخل است. این مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه ارتقای این صنعت است.

مسیری است که می‌تواند به جهش صنعت خودرو و رسیدن رضایت مشتری به استاندارد روز منجر شود. در غیر این صورت در لوپ بسته خود می‌مانیم. این کار سنگین و هزینه‌بر است.

سیاست‌گذاران هم به این نتیجه رسیده‌اند و برخی هزینه‌های اجتماعی، اقتصادی و… این تصمیم‌گیری را متقبل می‌شوند اما آینده این صنعت بعد از تحمل این سختی‌ها متحول خواهد شد.

آیا بهتر نیست در فرایند ارتقای صنعت خودرو، تولیدکنندگان هم بخشی از هزینه‌ها را متقبل شوند؟

این مساله در حال پیگیری است. تولیدکنندگان می‌دانند تحقیق و توسعه، ۶ تا ۷درصد هزینه دارد. هزینه کردن در این بخش دشوار است. اما فعالان صنعت خودرو که امروز به مزایای تحمل این دشواری‌ها پی برده‌اند، با نگاه به آینده و بازگشت ۳۰ تا ۴۰درصد هزینه، آن را تقبل می‌‌کنند.

یکی از تاکیدات شما این است برندهای خارجی در کشور سرمایه‌گذاری کنند و در کنار تولیدکننده داخلی باشند تا ارتقای تکنولوژی و جهش فناوری در این بخش اتفاق بیفتد. در‌حالی‌که چنین پتانسیلی برای پیشرفت و توسعه در تولیدکنندگان این صنعت دیده نمی‌شود.

برای همین ما بر ایجاد الزامات تاکید داریم. این فرایند یک‌روزه اتفاق نخواهد افتاد. وقتی می‌گوییم برند خارجی در کنار خودروساز داخل قرار بگیرد، درواقع از آن خواسته‌ایم زنجیره تامین را هم با خود بیاورد.

آیا اکنون در قراردادهای پژو و رنو این اتفاق افتاده است؟

بله. رنو تا حدی در این زمینه برنامه‌ریزی دارد، پژو هم همین‌طور و منتظر خروجی این همکاری هستیم البته یک‌شبه مشخص نمی‌شود. به‌عنوان‌مثال منتظریم پژو اعلام کند تولید خودرو را با ۵۰درصد ساخت داخل انجام می‌دهد. درحالی‌که حضور پژو حدودا از یک‌سال گذشته در ایران آغاز شده است و در این مدت چارچوب‌های قراردادی و الزامات درصد ساخت داخل را با آنها بررسی کرده‌ایم.

می‌دانیم در حوزه قطعه‌سازی تکنولوژی ما به‌روز نیست. ضمن اینکه نیاز به بازسازی برخی خطوط تولید داریم. اینها زمان‌بر است. اگر بخواهیم فقط خطوط تولید چند قطعه‌ساز اصلی را در بحث قوای‌محرکه ارتقا دهیم، ارتقای خط آن یک‌سال زمان می برد.

خودروساز خارجی ملزم است طبق قرارداد، تولید را در یک‌سال با ۴۰درصد داخلی‌سازی شروع کند. این خواسته ماست و باید قطعه‌سازی ما هم این آمادگی را پیدا کند.

از طرف دیگر برند خارجی موظف است ۳۰درصد از تولید داخل را صادر کند. بنابراین نباید کیفیت تولیدش افت داشته باشد. به این ترتیب با قرار گرفتن تمام این الزامات در کنار هم، ممکن است جایی در فرایند تولید با مشکل روبه‌رو شود.

بر این اساس طی همین مدت، پژو طبق همین برنامه زمان‌بندی شده در قرارداد، آیا الزامات قیدشده را رعایت کرده است؟

اجرای همه برنامه‌ها با تعامل در حال انجام است. ما از چارچوب‌هایی که برای ساخت داخل گذاشته‌ایم، کوتاه نیامده‌ایم. درعین‌حال این تعامل را داریم جلوی تولید را نگیریم. سه محصول ۳۰۱، ۲۰۰۸ و ۲۰۸ که در قرارداد با پژو ذکر شده‌اند، یک‌سری قطعات مشترک دارند.

شاید ۲۰۰۸ از برنامه عقب باشد، اما ۳۰۱ طبق برنامه زمان‌بندی با همان درصد ساخت داخل پیش می‌رود و چون با ۲۰۰۸ و ۲۰۸ قطعات مشابه دارد، این پیشرفت به مدل‌های دیگر هم تسری می‌یابد.

شبیه همین فرایند در مورد رنو و سیتروئن نیز طی می‌شود. وقتی این اتفاق بیفتد، قطعه‌ساز نیز به‌روز می‌شود و سطح تکنولوژی تولید آن ارتقا می‌یابد.

بنابراین مطمئن باشید دولت بسیار محکم پای تصمیمات مرتبط با روند سرمایه‌گذاری ایستاده است، اگرچه با تاخیر اما نتیجه این اتفاقات قطعا مثبت خواهد بود.


منبع