آپشن و لوازم جانبی خودرو

آپشن و لوازم جانبی خودرو

آپشن و لوازم جانبی خودرو

آپشن و لوازم جانبی خودرو

بررسی وکیوم درب خودرو | DOOR CAR

برای «درب خودرو» ها سیستمی وجود دارد به نام وکیوم درب! شاید خیلی ها این سوال برایشان مطرح شود که اصلا وکیوم درب چیست و به چه کاری می آید و یا اینکه اصلا این سیستم بر روی چه «درب خودرو»هایی نصب شده و یا قابل نصب است؟ در این مقاله کمی درخصوص این سیستم مخصوص «درب خودرو» برایتان مطلب گرداوری کرده ایم.

در ابتدا باید بگوییم که نام دیگر وکیوم درب مکش درب است . با دانستن نام آن کمی راحتتر می توانیم کارکرد این سیستم را درک نماییم .

وکیوم درب (مکش درب) عموماً روی خودروهای لوکس عرضه می شود. این سیستم با کمک یک موتور الکتریکی باعث می شود «درب های خودرو» به نرمی و بدون نیاز به وارد کردن نیرو بسته شود.

نخست این آپشن توسط کمپانی خودرو سازی مرسدس بنز روی کلاس S عرضه شد. خودروهای لوکس مانند مرسدس بنز، بی ام و، پورشه و لکسوس این آپشن را به عنوان یک آپشن لوکس ارائه میدهند.

درب قیچی‌وار یا درب بال‌سوسکی یا درب لامبو یکی از انواع درب خودرو است.

گونه رایج درب در خودروهای تقویت شده. درب لامبو حرکتی حول محور دوران چرخ‌های خودرو دارد البته با زوایه‌ای محدود (بین ۹۰ تا ۱۳۰ درجه متغیر است). مارچلو گاندینی طراح این درب شناخته شده‌است. او ایدهٔ خود را روی آلفا رومئو کارابو پیاده کرد و سپس سراغ اتومبیل‌های لامبورگینی رفت. تا به امروز طرح گاندینی روی انواع مختلف لامبورگینی دیده می‌شود از جمله مورسیا لاگو. به همین علت این درها با نام لامبو (کوتاه شدهٔ لامبورگینی) هم شناخته می‌شوند. درب VLS هم جز گروه درهای قیچی‌مانند به‌شمار می‌آید. این نوع درب علاوه بر حرکت به سمت بالا، به سوی خارج نیز متمایل می‌شود.

مزایا :

خطر برخورد با درب هنگام باز شدنش، برای دوچرخه سواران و موتورسواران کمتر است.

امکان استفاده از خودرو (مثلا حرکت خودرو) را با درب‌های باز به ما می‌دهد، در حالیکه استفاده از خودرو با درب‌های معمولی بازشده، دشوار و یا غیرممکن است.

مفصل (لولا) این نوع درب‌ها در محلی مشابهِ مفصلِ درب‌های معمولی قرار گرفته است، بنابراین مدل (ورژن) قابل تبدیل خودرو، می‌تواند از هر کدام از این دو نوع درب بهره ببرد.

این نوع درب در هنگام بازشدنش، از عرض خودرو تجاوز نمی‌کند، بنابراین برای پارک کردن خودرو در مکان‌های تنگ مفید می‌باشد. درب بال پرنده‌ای ای نیز همین قابلیت را دارد با این تفاوت که هنگام باز شدن، کمی از محدوده عرض خودرو بیرون می‌زند

معایب :

دسترسی (و خروج) به این درب، بسیار مشکل تر از دسترسی به درب بال پرنده ایست، و در مواقعی نیز مشکل تر از دسترسی به درب‌های معمولیست.

هزینه ساخت لولا (مفصل) این نوع درب، می‌تواند از هزینه ساخت لولای درب معمولی بیشتر باشد.

اگر ارتفاع سقف پارکینگ به اندازه کافی نباشد، درب قیچی وار ممکن است هنگام باز شدن، با سقف برخورد کند.

هنگام واژگون شدن خودرو، خروج اضطراری از این نوع درب، اگر غیرممکن نباشد، ممکن است سخت‌تر از درب‌های معمولی باشد.

به منظور جلوگیری از نفوذ آب و گرد و غبار و کاهش صدا این عایق ها در خودرو های 405 ، 206 ، سمند و پراید مورد استفاده قرار می گیرد . جنس عایق های 405 ، روآ و RD از ترکیب فوم OPE و BOPP به رنگ سفید می باشد و کل سطح آنها با چسب PAS پوشیده شده است .

جنس عایق 206 و سمند از فوم XPE فرم دهی شده و به رنگ شیری می باشد که اطراف آن بطور کامل با چسب های عایق بصورت کاملا رباتیک پوشیده شده است .

این عایق ها قبل از نصب رودری ها بر روی خودرو نصب می گردد . مشاهده شده در هنگام نصب دزدگیر یا تعمیر سیستم های شیشه بالابر و قفل خودرو ، این عایق ها آسیب می بینند که درچنین مواقعی می بایست عایق آسیب دیده تعویض گردد. هم اکنون شرکت فرافوم عمده تامین این قطعات را برای شرکت ایران خودرو بر عهده دارد .

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.