فروش خودرو، تکنولوژیها و قابلیتهای جدید صنعت خودرو پیش از همه در نمونههای لوکس استفاده میشوند و بعد از مدتی به سایر مدلهای خودرو راه پیدا میکنند. برای آشنایی با ۱۵ تکنولوژی کاربردی که پیشتر تنها در خودروهای لوکس و گران قیمت موجود بودند،با ما همراه باشید.
از ابتدای پیدایش صنعت خودروسازی همواره خودروها و امکانات آنها به دو دسته لوکس و معمولی تقسیم میشدند و طی دههای اخیر با افزایش کلاسهای متنوع این فاصله افزایش یافته است. با این حال به دلیل رقابت بسیار شدید در کلاس خودروهای معمولی، شرکتهای تولیدکننده با افزودن امکانات و قابلیتهای نمونههای موجود در محصولات لوکس، سعی در جذب هر چه بیشتر مشتریان به خودروهای خود دارند. به همین دلیل در بعضی از خودروهای اقتصادی شاهد سیستمهای کنترل فعال خودرو و چند رسانهای هستیم، که حتی با نمونههای موجود در خودروهای لوکس نیز برابری می کنند.
نقشهها و سیستمهای مسیریابی قدیمی همانند بازیهای کنسول سوپرنینتندو بودند و از گرافیک پایینی بهره میبردند.
این روند از سال ۲۰۰۰ تغییرات عمدهای به خود دید و پیشنهاد مسیر تنها قابلیت این سیستمها نبود. در حال حاضر سیستمهای مسیریابی از نقشههایی با قابلیت نمایش از چند زاویه، رندر سه بعدی و حتی گوگل ارث بهره میبرند و تقریبا تمامی خودروهای در حال فروش به این سیستم مجهز هستند. سیستمهای ناوبری مدرن علاوه بر پیشنهاد مسیر، اکنون گزارشات ترافیکی منطقه را برای نمایش سریعترین مسیر به مقصد نیز ارایه میدهند و همچنین میتوانند نزدیکترین جایگاه سوخت رسانی، رستوران و مراکز خرید را نمایش دهند.
پیشتر تنها مدلهای انگشت شماری از خودروهای معمولی بودند که همراه خود صندلیهای جلوی مجهز به سردکن را نیز ارایه دهند.
این سیستم در مناطق گرمسیری میتواند تاثیر بسزایی در تجربهی رانندگی بگذارد. در حال حاضر تعداد زیادی از خودروهای خانوادگی ارزان قیمت از این آپشن بهره میبرند که هیوندای سوناتا، فورد فیوژن و کیا سول نمونهای از آنها هستند.
همانند سیستم خنک کننده صندلیهای جلو، گرمکن صندلیهای عقب نیز پیشتر تنها در خودروهای سایز متوسط و یا فول سایز لوکس در دسترس بود و خودروهای معمولی فقط از این سیستم در صندلیهای ردیف جلو بهره میبردند. به همین دلیل اگر این قابلیت برای مشتریان از اولویت بالایی برخوردار بود، مجبور بودند دو یا سه برابر قیمت خودروی خود را جهت تهیهی مدلهای مجهز به گرمکن در ردیف عقب پسانداز کنند.
با این که هنوز سیستم نامبرده به صورت آپشن در خودروهای معمولی وجود دارد، اما در هر حال میتوانید با پرداخت مبلغ بسیار کمتر از این امکان در خودروی خود نیز از آن بهره ببرید. هیوندای سوناتا و کیا اپتیما اولین سدانهای خانوادگی بودند که امکان سفارش این آپشن را در اختیار خریداران خود گذاشتند. اکنون خودروهای سایز کوچک نیز همانند کیا سراتو و هوندا سیویک نیز به سیستم گرمکن در صندلیهای عقب مجهز هستند.
برای لذت بردن از پوشش چرم صندلیها نیازی نیست ۵۰۰۰۰ دلار جهت خرید بیامو سری پنج و یا آئودی A6 هزینه کنید. به لطف سایر تولیدکنندهها و کیا در راس آنها، اکنون به راحتی میتوانید پوشش چرم را برای صندلیهای خودروی خود سفارش دهید.
شرکتهای خودروسازی پا را از این هم فراتر گذاشتهاند و صندلیهای چرم در بعضی از مدلهای اقتصادی به صورت استاندارد در دسترس مشتریان قرار میگیرد. امکان انتخاب رنگ بین گزینههای مشکی، قرمز، کرم و سفید نیز وجود دارد.
سقفهای عظیم پانوراما این روزها در اکثر خودروها وجود دارند، اما تا چندی پیش خریداران برای لذت بردن از آنها مجبور بودند به سراغ مدلهای لوکس گران قیمت برند.
سایان تیسی (Scion TC) در سال ۲۰۰۵ اولین خودرویی بود که علیرغم قیمت ارزان خود از سقف پانوراما بهره میبرد. در حال حاضر اکثر خودروها از نیسان روگ گرفته تا هیوندای ولوستر به آپشن سقف پانوراما مجهز شدهاند.
اکنون خودروهای معمولی و با قیمت پایین نیز به لیست بلند بالایی از انواع سیستمهای ایمنی و کنترل خودرو مجهز هستند. سیستمهای هشدار موانع موجود در نقاط کور، ترمز خودکار برای پیشگیری از برخورد به خودروهای روبرو و هشدار حفظ لِین را میتوان در اکثر خودروها اعم از نمونههای لوکس و عادی یافت.
حتی با ارزانتر شدن قیمت تمام شدهی سیستمهای پیشرفتهای همچون تشخیص عابران و جلوگیری از برخورد خودرو با آنها را نیز در تعدادی از خودروهای ردهی خانوادگی ارزان قیمت استفاده شدهاند. یکی از نقاط قوت سوبارو تجهیز خودروهای این برند به انواع مختلفی از سیستمهای ایمنی سرنشینان است.
با افزایش اندازهی خودروها، نیاز مبرمی به استفاده از دوربینهای کمکی پارک احساس میشد. به همین دلیل خودروسازان برای افزایش مانورپذیری محصولات خود، به استفاده از انواع مختلف دوربین در اطراف خودرو روی آوردند.
اکنون با فشار استانداردهای امنیتی، دوربینهای مذکور راه خود را به خودروهای ارزان قیمت هم یافتهاند و علاوه بر وجود دوربین عقب، در اطراف خودرو نیز دوربینهای دیگری به کار رفته است تا به راننده دید ۳۶۰ درجهای از اطراف خودرو را بدهد.
پس از اقدام آئودی برای تجاری سازی و شروع استفاده از الایدی در چراغهای خودروها، اکنون شاهد استفادهی گستردهی الایدی و جایگزینی آن به نمونههای هالوژن و زنون در انواع مختلف برندهای خودرو هستیم.
الایدی ها علاوه بر روشنایی بیشتر، عمر بسیار بالاتری نسبت به تکنولوژیهای پیشین دارند. مزدا ۶ و هوندا آکورد از جمله خودروهایی هستند که از چراغهای جلو مجهز به الایدی بهره میبرند.
با افزایش تقاضا و نفوذ بیشتر خودروها در میان اقشار مختلف، خودروسازان سعی میکنند با ارایهی آپشنهای مختلف نظر انواع سلایق مختلف را به خود جلب کنند. حالات مختلف رانندگی یکی از این آپشنهای جذاب است که پیشتر در خودروهای اسپرت و لوکس وجود داشت.
خودروهای معمولی نیز برای افزایش جذابیت رانندگی، سیستم تعویض رفتار خودرو را به کار گرفتهاند. شورولت و هوندا از اولین شرکتهای خودروسازی بودند که قابلیت نام برده را به محصولات خود افزودهاند.
یکی از نقاط قوت سیستمهای چندرسانهای و سرگرمی خودروهای لوکس، قابلیت اتصال آنها به اینترنت و بهره بردن از اطلاعات آنلاین جهت ارایهی پیشنهادات بهتر بود. این موضع باعث برتری بیچون چرای سیستمهای اطلاعرسانی و چندرسانهای برندهایی مانند مرسدس بنز (COMAND)، بیامو (iDrive) و آئودی (MMI) نسبت به خودروهای ردهی قیمتی پایینتر شده بود.
با توسعهی شبکههای ارتباطی و به لطف ۴G در حال حاضر اکثر خودروهای اقتصادی نیز از قابلیت اتصال به اینترنت بهره میبرند. البته در نظر داشته باشید فارغ از نوع خودرو، چه لوکس چه معمولی، باید مباغی را ماهانه جهت هزینهی اتصال به اینترنت خودروی خود بپردازید.
هدآپ دیسپلی یا نمایشگر شیشهی جلو یکی از تکنولوژی های به نسبت نوین دنیای خودرو است که با نمایش اطلاعات ضروری خودرو بر روی شیشهی جلو، باعث عدم نیاز راننده به توجه به صفحهی کیلومتر شمار میشود.
بدین وسیله همواره تمام توجه راننده به جاده خواهد بود. تکنولوژی نام برده را تا چندی پیش تنها در خودروهای گران قیمت یافت میشد. همانند سایر تکنولوژی و سیستمهای نوین، هد آپ دیسپلی نیز به سرعت در حال وارد شدن به خودروهای اقتصادی است. مزدا از اولین تولیدکنندگان خودرو بود که محصولات ارزان قیمت خود را به سیستم نام برده مجهز کرد. مزدا علاوه بر سرعت و وضعیت بنزین نقشههای مسیر یابی را هم بر شیشهی جلو نمایش میداد.
شاید آپشن ذکر شده اهمیت زیادی برای شما نداشته باشد. اما طرح الماسی پوشش صندلیها علاوه بر ظاهر بسیار زیبای خود، باعث جلوگیری از تعرق زیاد سرنشینان خواهد شد.
این طرح به علت هزینهی بالای آن پیشتر فقط در صندلیهای خودروهای لوکس یافت میشد اما اکنون برندهای زیادی مانند کیا، نیسان و فورد از پوششهای صندلی با طراح الماسی بهره میبرند.
پس از گرمکنهای صندلی، نوبت به گرمکن فرمان رسیده است تا به سرعت جای خود را در خودروهای اقتصادی باز کند.
اکنون مشتریان مناطق سردسیری نیازی ندارند تا برای بهره بردن از این سیستم هزینهی زیادی را متحمل شوند. تقریبا تمامی خودروهای هیوندای و کیا از این آپشن بهره میبرند.
هنگامی که تعداد زیادی از اعضای خانواده از یک خودرو استفاده میکنند، کاربردی ترین قابلیت ممکن، حافظهی صندلی خواهد بود تا تنظیمات هر فرد را ذخیره و راننده در زمان نیاز تنها با فشردن دکمهی مورد نظر صندلی، غربیلک فرمان و آینهها را به حالت دلخواه خود تنظیم کند.
به لطف تلاش خودروسازان این قابلیت را میتوان در خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی نیز یافت. اگر چندین نفر در خانوادهی شما از خودرو استفاده خواهند کرد، میتوانید با خرید کیا اپتیما، نیسان مورانو و هیوندای سوناتا، از این تکنولوژی کاربردی بهره ببرید.
پیش از شروع هزارهی سوم یافتن خودرویی ارزان قیمت و مجهز به صندلیهای برقی امری سخت بود. اما با پیشرفت صنعت خودرو و افزایش تقاضای خریداران به این سیستم، اکنون تمامی خودروهای بازار به صندلیهایی با قابلیت تنظیم برقی مجهز شدهاند.
البته در نظر داشته باشید در بعضی از مدلها تنها صندلی راننده از این قابلیت بهره می برد و تجهیز صندلی کمک راننده به موتور تنظیم برقی نیازمند پرداخت مبلغ اضافه خواهد بود.
اطلس خودرو نمایندگی محصولات کیا در ایران، قیمت جدید محصولات خود را به همراه قیمت مدلهای 2018 اعلام کرده است، اما ظاهرا این قیمت گذاری ها شامل مالیات بر ارزش افزوده و برخی عوارض دیگر نمی شود و در نهایت قیمت پرداختی توسط مشتری حتی نسبت به رقم های ذکر شده در جدول ذیل نیز بیشتر است.
برای مثال در شرایطی که بهای هاچ بک کوچیک درون شهری پیکانتو در این جدول برای مدل دو سال قبل (2016) برابر با 99 میلیون تومان اعلام شده است، با احتساب مالیات بر ارزش افزوده این رقم به حدود 110 میلیون تومان افزایش می یابد.
از این رو می توان گفت که در بسیاری موارد با توجه به تعرفه های جدید واردات خودرو به ایران، اختلاف قیمت خودروهای وارداتی نسبت به نمونه های مونتاژ داخل توجیه پذیر نخواهد بود.
برای مثال هیوندای I10 کرمان موتور با مشخصاتی کاملا مشابه با کیا پیکانتو و تولید امسال (1396) کمتر از 80 میلیون تومان قیمت دارد و طبیعتا وجود 30 میلیون تومان اختلاف قیمت بین خودروهای مونتاژی و وارداتی مشابه می تواند مشتریان را به سمت خرید خودروهای مونتاژی سوق دهد.
نکته جالب توجه دیگر آنکه طبق این قیمت گذاری جدید بین نسل فعلی سراتو (2017) که با قیمتی بیش از 200 میلیون تومان عرضه می شود و نسخه مونتاژی نسل قبل که توسط سایپا با قیمت 104 میلیون تومان فروخته می شود، در حدود یکصد میلیون تومان اختلاف قیمت ایجاد شده است، پدیده ای عجیب که احتمالا به جز ایران در هیچ کجای دیگر جهان نمی توان مشابه آن را دید.
لیست قیمت محصولات کیا در ایران/دی 96:
خودرو مدل قیمت قبل (تومان) قیمت جدید (تومان)
سورنتو 2016 274/261/000 303/572/000
سورنتو 2018 --- 324/319/000
اسپورتیج 2017 235/309/000 279/899/000
اپتیما 2016 219/583/000 234/183/000
اپتیما 2018 --- 266/583/000
کارنز 2017 182/000/000 228/877/000
سراتو 2017 162/488/000 199/540/000
پیکانتو 2016 93/665/000 99/105/000
اوایل امسال و در روزهای آغازین فروردین بود که کمپانی کره ای سنگ یانگ از نسل جدید رکستون با کد G4 رونمایی کرد. این نسل از رکستون ظاهرا با همکاری استودیوی معروف پینین فارینا خلق شده، به همین جهت از طراحی زیباتر و منطقی تری در مقایسه با نسل قبل برخوردار است. البته این مساله نسبی بوده و عادت کردن به نمای عقب رکستون جدید هم، کمی دشوار به نظر می رسد.
رکستون سنگ یانگ
طی روزهای اخیر، رامک خودرو، نماینده وطنی سانگ یانگ نیز از این خودرو در بازار ایران رونمایی کرده است. رکستون در سال 2001 بر روی پلت فرم نسل نخست مرسدس بنز M کلاس به بازار معرفی شد اما نسل جدید این خودرو از شاسی و پلت فرم اختصاصی سنگ یانگ سود می برد.
رکستون جدید با طول کلی 4.8 متر، فاصله محوری 2.8 متر، عرض کلی، 1.9 متر و ارتفاع 1.8 متر، به راستی خودرو بزرگی است و تقریبا از ابعادی در حدود نسل فعلی تویوتا لندکروزر برخوردار است. به همین دلیل نصب صندلی های ردیف سوم (هفت سرنشین) یا حمل 800 لیتر بار به همراه پنج سرنشین برای نسل جدید رکستون ممکن شده است.
تجهیزات رفاهی سنگ یانگ رکستون
در داخل کابین سنگ یانگ سورپرایزهای زیادی را برای خریداران رکستون G4 دارد. فضای کافی برای حمل 7 سرنشین، تودوزی چرم، امکان انتخاب صفحه نمایش بزرگ 9.2 اینچی (8 اینچی برای بازار ایران) برای سیستم اینفوتینمنت متصل به دوربین 360 درجه، درب صندوق برقی، کروز کنترل هوشمند، شیشه های جلوی فتوکرومیک و شیشه های عقب دودی، خروجی 12 ولت جلو و عقب و مبدل برق شهری 220 ولت، پشتیبانی از اندروید اتو و اپل کار پلی در حالت استاندارد و سانروف تنها برخی از این تجهیزات هستند.
در لیست تجهیزات ایمنی و رفاهی رکستون مواردی مثل 9 کیسه هوا، سیستم کنترل نقاط کور، سیستم ضد واژگونی، سیستم کمک به پایین آمدن از سراشیبی ها یا شروع حرکت در سربالایی، سیستم کمکی پارک، صندلی های سرد و گرم شونده، گرمکن فرمان، سیستم تهویه دوگانه، حافظه سه گانه برای صندلی راننده، تهویه مطبوع دوگانه با دریچه تهویه ردیف سوم، سیستم اتوماتیک ضد بخار شیشه، سیستم رادار جلو و بین خطوط، سازه بدنه تشکیل شده از فولاد مقاومت بالا و کامپیوتر سفری 3.5 اینچی دیده می شوند.
برای تامین نیروی این نسل از رکستون، کره ای ها یک موتور بنزینی 2 لیتری توربوشارژ و یک موتور دیزلی 2.2 لیتری تدارک دیده اند. طبق اطلاعات موجود نمونه بنزینی قادر به تولید 222 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور بوده و به واسطه گیربکس شش سرعته خودکار ساخت آیسین می تواند هر چهار چرخ را به حرکت در بیاورد.
ساختار تعلیق چرخ های جلو از نوع جناغی دوبل انتخاب شده و برای چرخ های عیب نیز شاهد استفاده از سیستم تعلیق مدرن پنج اتصالی مولتی لینک هستیم. رکستون جدید به شکل پیش فرض نیروی خود را به چرخ های عقب منتقل می کند اما با فشردن دکمه 4WD امکان انتقال نیرو به چرخ های جلو نیز ایجاد می شود، همچنین دنده های کمکی سبک و سنگین نیز برای گذر از مسیرهای ناهموار در نظر گرفته شده اند.
یکی از نقاط قوت رکستون شاسی مستقل و جدا از بدنه آنست که باعث می شود توانایی های افرود خودرو در سطحی فراتر قرار بگیرد. اگر این ویژگی را در کنار انتقال قدرت به هر دو محور و وجود حالت مخصوص پیمایش مسیرهای صعب العبور با دنده سنگین قرار دهیم، با یک شاسی بلند آفرود بسیار توانمند روبرو خواهیم بود.
با توجه به شرایط حاکم بر بازار ایران این خودرو از لحاظ قیمتی به احتمال بسیار زیاد باید به مصاف رقبایی مثل هیوندای سانتافه، کیا سورنتو، نیسان اکس-تریل، رنو کولئوس و میتسوبیشی اوتلندر برود، اما این یک واقعیت است که رکستون نسبت به تمامی این خودروها، از مشخصات دینامیکی و آفرودی بهتری برخوردار است و با توجه به ابعاد بزرگترش می تواند در مسافرت های خانوادگی نیز کاربردی تر باشد.
رامک خودرو اما هنوز قیمت دقیق رکستون جدید را اعلام نکرده است، اما با توجه به قیمت ارزی رکستون که از سانتافه بیشتر است و تعرفه های جدید واردات خودرو به کشورمان که باعث می شود رکستون با موتور 2 لیتری توربو، با تعرفه کمتری نسبت به سانتافه با موتور 2.4 لیتری به ایران وارد، شود، باید منتظر قیمت گذاری نهایی رکستون در ایران ماند.
البته براساس شایعات غیر رسمی با این حساب در زمان فعلی می توان رقمی در حدود 300 الی 320 میلیون تومان را برای آن متصور شد.
حال باید منتظر ماند و دید که در عمل میزان استقبال مشتریان از این SUV متفاوت در بازار شلوغ کراس اوور های 300 میلیونی تا چه میزان خواهد بود؟
بازار خودرو پایتخت روزهای متفاوتی از سال را پشت سر می گذارد به طوری که با وجود عرضه مناسب خودرو به بازار باز هم شاهد روند صعودی قیمت ها طی یک ماه گذشته بودیم.
در این بین خودروهای قدیمی خودروسازان داخلی با وجود تولید و عرضه مناسب به بازار بازهم با افزایش قیمت مواجه شدند این در شرایطی است که تا پایان سال تنها دو ماه و اندی دیگر باقی است و سال آینده تولیدکنندگان بار دیگر قیمت های جدید خود را به شورای رقابت ارائه خواهند کرد. با این وجود در شرایط کنونی، قیمت خودروهای داخلی در بازار با توجه به روند صعودی قیمت ارز و همچنین احتمال تغییرات تعرفه ای قطعات با افزایش قیمت مواجه شده است.
از سوی دیگر خودروسازان کشور با مجوز پلیس راهور موفق به اخذ پلاک ۹۷ شدند که همین امر نیز قیمت داخلی ها را بالا کشیده است.بررسی بازار خودروهای داخلی نشان می دهد قیمت خودروهای مدل ۹۷ که در روزهای ابتدایی عرضه در اوایل ماه جاری نسبت به مدل های ۹۶ افزایش یافته بود، حالا روندی کاهشی به خود گرفته است. به گزارش دنیای اقتصاد، در این راستا قیمت پژو ۴۰۵ مدل ۹۷ که در روزهای گذشته در بازار به ۳۳ میلیون تومان رسیده بود، حالا با کاهش ۴۰۰ هزار تومانی روبه رو شده و در بازار به قیمت ۳۲میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود. همچنین برخی از محصولات سایپا با پلاک ۹۷ نیز در روزهای اولیه تحویل با افزایش قیمت مواجه بود که با عرضه مناسب از سوی این شرکت، قیمت ها تاحدودی متعادل شد. در این بین به نظر می رسد که با نزدیک شدن به روزهای آخر سال شاهد افزایش تقاضا برای مسافرت های نوروزی باشیم که این امر باز هم افزایش قیمت ها را به دنبال دارد.
به این ترتیب بسیاری از دست اندرکاران و فعالان بازار توصیه می کنند مشتریانی که قصد خرید خودرو دارند برای تهیه محصول مورد نظر خود با قیمت مناسب، هرچه زودتر اقدام کنند و خرید را به روزهای انتهایی سال محول نکنند. اما احتمال افزایش قیمت خودروهای مونتاژی نیز دور از ذهن نیست. درحال حاضر خودروهای چینی مونتاژی به دلیل تنوع محصول و آپشن، با تقاضای زیادی از سوی مشتریان ایرانی روبه رو شده است این در شرایطی است که به نظر می رسد با افزایش احتمالی تعرفه واردات قطعات خودرو دیر یا زود این خودروها نیز روند صعودی در قیمت ها داشته باشند. از دو هفته پیش تاکنون با بازگشایی سایت ثبت سفارش، واردات خودرو با دستورالعمل جدید هیات دولت صورت می گیرد به طوری که تعرفه واردات بین ۷۵ تا ۹۵درصد افزایش یافته است. در این بین مسوولان صنعتی کشور از افزایش تعرفه واردات قطعات خودرو نیز خبر دادند این در شرایطی است که طبق روال معمول تعرفه واردات خودرو و قطعه با فاصله ای مشخص در حرکت بوده و هیچ گاه فاصله زیادی بین آنها نبوده است.
در این بین هرچند برخی مقامات صنعتی کشور به دنبال افزایش تعرفه واردات از تغییرات در تعرفه قطعات نیز خبر داده اند اما احتمال دارد که دولت برای تشویق واردکنندگان به داخلی سازی، از افزایش تعرفه قطعه چشم پوشی کند. بر این اساس با در نظر گرفتن این احتمالات، امکان ثبات یا روند صعودی قیمت چینی ها وجود دارد. اما خودروهای وارداتی نیز در بازار وضعیت آشفته ای دارند، در این بین هرچند واردکنندگان با بهانه توقف سایت ثبت سفارش، اقدام به افزایش قیمت خودروهای وارداتی خود کرده اند، اما سکوت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در برابر این اقدام واردکنندگان جای سوال دارد؛ چراکه واردات در این مدت متوقف نبوده و حتی در ۸ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳درصد نیز رشد داشته است. طبق آمارهای گمرک طی ۸ ماهه امسال ۵۵ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است. با این حال اما واردکنندگان به بهانه هایی همچون توقف ثبت سفارش و حتی افزایش نرخ ارز که ربطی به ورود خودروهای خارجی نداشته نسبت به افزایش قیمت ها اقدام کرده اند. در این بین گفته شده که قیمت ها در خودروهای بنزینی ۵/۳۸ درصد و در خودروهای هیبریدی ۴۲ درصد افزایش داشته است.
اما این قیمت ها هنوز مشمول افزایش تعرفه ها نشده اند و خودروهای ۲۰۱۸ با تعرفه جدید وارد کشور خواهند شد که به طور حتم با قیمت های بالایی عرضه می شوند. در این بین برخی واردکنندگان قیمت های فعلی وارداتی ها را به فعالان بازار نسبت می دهند، حال آنکه نمایشگاهداران، شرکت های رسمی واردکننده خودرو را عامل اصلی گرانی خودروهای خارجی در بازار می دانند. نمایشگاهداران معتقدند که بازار تعداد محدودی خودرو را از نمایندگی ها برای فروش، خریداری می کند و در مقابل هم فرصت کمی برای فروش و شماره گذاری آنها دارند. حال آنکه ورودی خودروها به کشور مشخص است و وقتی گفته می شود ۵۲ هزار خودرو وارد کشور شده باید بررسی شود، از سوی چه کسانی وارد شده و چه تعداد از آنها شماره گذاری شده اند.
در هر صورت آنچه هم اکنون در بازار وارداتی ها اتفاق افتاده، آشفتگی در قیمت و عرضه این نوع خودروها به بازار است. به قول یک کارشناس خودرویی درحال حاضر با توجه به افزایش قیمت و حتی عرضه اندک وارداتی ها به بازار، این محصولات باز هم به کالای سرمایه ای تبدیل شده و بسیاری برای خرید آن هجوم آورده اند و آن را در انبارها ذخیره می کنند تا در فرصت مناسب به فروش برسانند. در هر صورت آنچه که کارشناسان توصیه می کنند این است که با توجه به واردات قابل توجه خودروهای خارجی به کشور به نظر می رسد که خودروهای سال ۲۰۱۷ با دخالت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با قیمت متعادل تری عرضه شوند
مدیر پروژه طراحی و ساخت پلتفرم خودروی SP۱۰۰ از ساخت نخستین نمونههای خودرو بر روی این پلتفرم خبر داد. فرهنگ ذبیحیان اظهار کرد: ۲۰ دستگاه بدنه و چهار دستگاه خودروی کامل بر روی پلتفرم SP۱۰۰ تولید شده است.
وی ادامه داد: ساخت نمونه های اولیه این خودرو با هدف صحه گذاری طراحی و انجام آزمون های مختلف خودرویی قبل از مرحله تجاری سازی صورت گرفته است.
قائم مقام مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و مدیر پروژه طراحی و ساخت پلتفرم SP۱۰۰ افزود: از جمله این آزمون ها می توان به تست تصادف، کالیبراسیون موتور، کالیبراسیون ایربگ، ارتعاشات عمر و دوام، فرمان پذیری، سیستم خنک کاری، وضعیت چراغها و روشنایی، اندازه گیری درزهای بین دربها، انواع تست های جاده ای، تستهای کمربند، نفوذ آب و گرد و غبار اشاره کرد.
وی با بیان اینکه در ساخت و مونتاژ این نمونه ها توجه ویژه ای صورت می گیرد تا هر خودرو براساس تعریف محصول جهت انجام تست ها آماده سازی شود، خاطرنشان کرد: ساخت نمونه های این خودرو در طی مراحل مختلفی شامل ساخت قطعات بدنه، ساخت فیکسچر های مونتاژ بدنه، آماده سازی خط مونتاژ بدنه، ساخت قطعات تریم، آماده سازی خط مونتاژ تریم، عملیات مونتاژ بدنه و در نهایت مونتاژ قطعات تریم و مکانیک به انجام رسیده است.
ذبیحیان ادامه داد: در حوزه قطعات بدنه که شامل ۴۸۰ قطعه است ۱۶۵ قطعه آن توسط مرکز تحقیقات با روش های نمونه سازی طراحی و ساخته شده و مابقی آنها توسط سازه گستر از طریق سازندگان داخلی و شرکت قالبهای بزرگ صنعتی از قالبهای اصلی تامین می شوند و در حوزه قطعات تریم و مکانیک نیز تمامی ۷۳۴ قطعه آن با قالب های اصلی و همکاری سازه گستر، پلاسکوکار و مگاموتور ساخته و تامین شده اند.
طبق اعلام سایپا مدیر پروژه طراحی و ساخت پلت فرم SP۱۰۰ اظهار کرد: مونتاژ بدنه این خودرو پس از آماده سازی سالن جهت تولید ۶۰ بدنه برنامه ریزی شد که پس از آماده سازی و صحه گذاری ۱۰۹ فیکسچر، عملیاتی شدن آنها توسط تیم کارشناسی مورد تایید قرار گرفت و نهایتا تولید بدنه پس از تست گان های جوشکاری و دستیابی به اهداف کیفی تعریف شده در حوزه های ابعادی (شاخص کیفی) و استحکام جوش (براساس تست تخریب) صورت گرفت.